فیلم کوتاه مستقل چیست؟
ترجمه: حسن مختاری
تعریف دقیقی از فیلم کوتاه مستقل وجود ندارد، علیرغم اینکه یک هنر سینمایی شناخته شده است. در یک مفهوم گسترده در جهان، فیلم کوتاه مستقل، محصولی است که کمتر از ۸۰ دقیقه طول زمان دارد و خارج از کمپانی های سینمایی بزرگ تولید میشود. در واقع، فیلمهای کوتاه مستقل طیف وسیعی از ژانرها و طولهای زمانی را در بر میگیرند. برخی از انیمیشن های کوتاه میتوانند کمتر از دو دقیقه مدت زمان داشته باشند، در عین حال که مدت زمان فیلمهای داستانی و مستند، تا یک ساعت یا بیشتر هم می رسد.
فیلم مستقل، صرفنظر از مدت زمان پخش آن، به عنوان فیلمی تعریف میشود که به نسبت تولیدات استودیوهای سینمایی بودجه کمی دریافت می کند یا اصلا بودجه ای نیاز ندارد. غالب این فیلم ها دیدگاه منحصر به فرد سازنده اش را بیان می کنند. منابع محدود برای تولید برخی از فیلمهای مستقل به این مفهوم است که ساخت یک فیلم کوتاه اغلب به دلیل هزینه های محدود نیز، سودآور است. زمان تولید اکثر فیلم های کوتاه مستقل نیز به طور قابل توجهی کمتر از زمان تولید فیلم هایی است که سرمایه گذاران حرفه ای دارند.
فیلم های کوتاه در ایالات متحده آمریکا تعریف خاصی دارند. آکادمی علوم و هنرهای موشن پیکچر (AMPAS) مدت زمان این فیلم ها را بین ۴۰ تا ۸۰ دقیقه تعریف می کند و هنگامی که این موضوع با محدودیتهای فیلم مستقل ادغام میشود، فیلمهای کوتاه متمرکز بر یک رخداد، یک شخصیت یا یک برهه زمانی ساخته می شوند. این موضوع موجب گردیده است تا فیلمهای کوتاهی تولید شوند و قصه ای را روایت کنند که به نظر می رسد به دلیل محدودیت های زمانی، پایان فیلم را غافلگیرانه رها می کنند.
فیلم های کوتاه مستقل دارای محبوبیت و همچنین دارای فرهنگ خاص ژانری هستند. در بسیاری از کشورها سازمان ها و مراکز سینمایی وجود دارند که تنها به بررسی و تحلیل یا نمایش این نوع فیلم ها می پردازند. علاوه بر اینکه سالانه تعدادی جوایز و پاداش هم به سازندگان شان اهدا می کنند. یکی از علت های این امر، فقدان جریان ها و شبکه های پخش بزرگ در حوزه فیلم های مستقل می باشد.
انتشار رایگان و بدون درآمد فیلم های کوتاه مستقل به این معناست که آنطور که باید در سالن های سینما نمایش داده نشده اند. سایر روش های پخش، از جمله به اشتراک گذاری در فضاهای اینترنتی یا تلاش برای عرضه بصورت دی وی دی، همگی از نادیده گرفته شدن در اکران های عادلانه در سینماها، نشات گرفته اند.
موفقیت تجاری یک فیلم کوتاه مستقل به فراگیر شدن فرهنگ نمایش این نوع فیلمها با آموزش به عموم مردم، بستگی دارد. روش هایی مانند تبلیغات رسانه ای مکتوب یا اینترنتی می توانند منجر به تبلیغات درستی شوند و جایگزینی باشند برای روش هایی مانند بازاریابی های معمول که به نظر نمی رسد به درستی با ذات این نوع فیلم ها تناسب داشته باشد.
باید در نظر داشت موفقیت های تجاری برخی از فیلمهای کوتاه مستقل در جهان باعث شده است تا بسیاری از کمپانی های بزرگ سینمایی، تولیدات خود را در این عرصه آغاز کنند و موجب گردیده است که تفاوت بین یک فیلم کوتاه مستقل با بودجه مردمی و فیلمی که به طور حرفه ای سرمایه گذاری می شود، کمتر آشکار باشد و همچنین برخی کارگردانان و بازیگرانی که معمولا در سینمای رایج کار می کرده اند، این بار روی فیلمهای کوتاه مستقل خود سرمایهگذاری کنند.
نویسنده: روندا ریورا Rhonda Rivera