۸ فیلم Superman از بدترین تا بهترین؛ از نبرد سوپرمن با بتمن تا پرواز در جهان جیمز گان

ترجمه اختصاصی سلام سینما _ نگار رعنایی: با اکران نسخه تازه و خیرهکننده «سوپرمن» (Superman) به کارگردانی جیمز گان، فرصتی مناسب فراهم شده تا نگاهی بیندازیم بهتمامی فیلمهای لایواکشن این ابرقهرمان افسانهای؛ از آثار ماندگار کریستوفر ریو تا بازآفرینیهای مدرن با هنری کویل و حالا، دیوید کورنسوت.
بیشتر بخوانید:
اولین واکنشها به فیلم سوپرمن جیمز گان
۸. «بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت» (Batman v Superman: Dawn of Justice – 2016)
هرچند هنری کویل بازیگر مناسبی برای نقش «سوپرمن» بود، اما فیلمنامههای ضعیف، حق مطلب را درباره شخصیت او ادا نکردند. «بتمن علیه سوپرمن» نمونهای بارز از آشفتگی روایی، سروصدای بیمورد و شخصیتپردازی ناکافی است. حتی بتمنِ بن افلک نیز در این فیلم مغفول مانده و در نهایت واندر وومن با بازی گل گدوت، ستاره اصلی داستان میشود.
(لازم به ذکر است فیلم «لیگ عدالت» به دلیل غیبت طولانی سوپرمن، در این فهرست قرار نگرفته است.)
۷. «سوپرمن ۴: جستوجو برای صلح» (Superman IV: The Quest for Peace – 1987)
فیلمی که با بودجهای محدود، داستانی شعاری درباره تسلیحات هستهای و شخصیت منفی ضعیفی به نام «مرد هستهای» (مارک پیلو) ساخته شد. بااینحال، حضور کریستوفر ریو بهعنوان بهترین سوپرمن تاریخ، بازگشت جین هکمن در نقش لکس لوتر، و ایفای نقش کوتاه مارگوت کیدر بهعنوان لوییس لین، جذابیتهایی به این اثر بخشیدهاند.
نکته جالب اینجاست که بازی ریو در این فیلم باعث تولید فیلمی دیگر به نام «مهارت شهرنشینی» (Street Smart) شد که در آن، مورگان فریمن با نقشآفرینی درخشانش مسیر شهرت را آغاز کرد.
۶. «بازگشت سوپرمن» (Superman Returns – 2006)
این فیلم تلاش کرد میراث کریستوفر ریو را ادامه دهد، اما مقایسه با او و همچنین موفقیت همزمان «بتمن آغاز میکند» (Batman Begins) اثر نولان، آن را تحتالشعاع قرار داد. براندون روث و کیت باسوورث تلاش خوبی در نقشهای اصلی داشتند، و کوین اسپیسی نیز انتخاب مناسبی برای لکس لوتر بود. این فیلم عملاً دنبالهای معنوی برای «سوپرمن ۲» محسوب میشود.
۵. «مرد پولادین» (Man of Steel – 2013)
زک اسنایدر با هدف ساخت اثری حماسی، «مرد پولادین» را با هنری کویل در نقش سوپرمن و ایمی آدامز در نقش لوییس لین روانه سینماها کرد. حضور بازیگران بزرگی چون کوین کاستنر، دایان لین، راسل کرو و آیلت زورر، به این اثر وزنی خاص داده بود. اما فضای بیش از حد تاریک فیلم و پایان جنجالی آن، جایی که سوپرمن، ژنرال زاد را میکُشد، همچنان بحثبرانگیز باقیمانده است.
۴. «سوپرمن ۳» (Superman III – 1983)
این قسمت بیشتر حالوهوایی طنز دارد. در کنار دشمنی کمرمق با یک سرمایهدار صنعتی، حضور ریچارد پرایر در نقش یک برنامهنویس نابغه و طنزپردازی غیرمنتظرهاش، لحظات سرگرمکنندهای خلق کردهاند. گرچه نبود لکس لوتر و کمرنگشدن نقش لوییس لین، از نقاط ضعف فیلم است، اما تضاد شخصیتی بین سوپرمن خوب و بد، تجربهای دیدنی را رقم زده است.
۳. «سوپرمن ۲» (Superman II – 1980)
این فیلم به شکلی عمیق به درگیری درونی کلارک کنت میپردازد؛ آیا میخواهد انسانی عادی باشد یا ابرقهرمانی از سیارهای دیگر؟ او برای زندگی با لوییس از قدرتهایش دست میکشد، اما ظهور سه جنایتکار از کریپتون به رهبری ژنرال زاد (با بازی بینظیر ترنس استمپ) او را وادار به بازگشت میکند. داستانی عاشقانه، هیجانانگیز و تراژیک که هنوز هم تأثیرگذار است.
۲. «سوپرمن» (Superman – 1978)
فیلمی که ژانر ابرقهرمانی مدرن را تعریف کرد. با بازی درخشان کریستوفر ریو که شخصیتی سراسر نجابت و شوخطبعی به سوپرمن بخشید، و حضور مارلون براندو در نقش جور - ال، این فیلم همچون قصهای اسطورهای و حماسی روایت میشود.
ترکیب موسیقی ماندگار جان ویلیامز، کارگردانی مطمئن ریچارد دانر، و فیلمنامهای از ماریو پوزو، داستاننویس «پدرخوانده» (The Godfather)، این فیلم را به شاهکاری جاودانه بدل کرده است.
۱. «سوپرمن» (Superman – 2025)
نسخه جدید «سوپرمن» به کارگردانی جیمز گان با بازی دیوید کورنسوت و ریچل بروزناهن، بهترین فیلم این مجموعه تا به امروز است. این فیلم با بهرهگیری از موسیقی اصلی جان ویلیامز، درک عمیقتری از شخصیت سوپرمن ارائه میدهد؛ قهرمانی با قدرتهای فراانسانی که در جهانی انسانی، تلاش میکند درست رفتار کند.
فیلم پر از شوخی، احساس، و جلوههای ویژهای است که نه برای تقلید واقعیت، بلکه برای خلق جهانی جدید به کار رفتهاند. شیمی بین سوپرمن و لوییس لین بینظیر است و دیالوگهای تأثیرگذاری در مورد انسانبودن، قلب بیننده را نشانه میروند.
جیمز گان توانسته همه ضعفهای فیلمهای قبلی را بشناسد، از نقاط قوتشان الهام بگیرد و اثری بسازد که هم نوستالژیک باشد و هم کاملاً نو.