ترور چارلی کرک، سینما و جهان مجازی؛ ناکامی فیلمها در بازنمایی زندگی آنلاین

پس از جنجالهای پیرامون ترور فعال محافظهکار چارلی کرک و بحثها درباره تأثیر فرهنگ اینترنتی بر قاتل احتمالی او، بار دیگر ضعف سینما در پرداختن به جهان آنلاین آشکار شد. در حالیکه شبکههای اجتماعی، میمها و کدهای اینترنتی بخشی جداییناپذیر از زندگی روزمرهاند، فیلمها همچنان فاصلهای جدی با این واقعیت دارند.
نمونه تازه این ناکامی، فیلم (Eddington) ساخته آری استر است؛ کمدی سیاسی با محوریت کرونا و افراطگرایی که امسال با استقبال سرد در جشنواره کن و گیشه مواجه شد. بسیاری بر این باورند که مخاطبان هنوز تمایلی به دیدن «زندگی بسیار آنلاین» روی پرده ندارند.
منتقدان هشدار میدهند این خلأ میتواند به بیاعتباری تدریجی سینما در بازتاب تجربههای معاصر منجر شود. هرچند تلاشهایی در آثار مستقلی مانند (We’re All Going to the World’s Fair) یا فیلمهایی همچون (Eighth Grade) برای نمایش زیست دیجیتال دیده شده است، اما این تجربهها اغلب محدود و کماثر بودهاند.
در مقابل، سریالهای تلویزیونی اخیر مانند (Adolescence) یا پروژه جدید اپل (The Savant) کوشیدهاند به تأثیر اینترنت بر رادیکالیزهشدن نسل جوان بپردازند، هرچند همچنان خطر سادهسازی و سانسور «چهره تاریک وب» در آنها وجود دارد.
کارشناسان میگویند سینما باید راهی بیابد تا مرزهای محو شده میان زندگی آنلاین و آفلاین را بازتاب دهد. زیرا در دنیایی که ایدئولوژیهای خطرناک از دل فرومها و شبکههای مجازی بیرون میآیند، نادیدهگرفتن آنها در هنر هفتم بیش از پیش غیرواقعی به نظر میرسد.