جستجو در سایت

1404/05/29 20:27
تعقیب‌وگریز پرهیجان در متروی نیویورک فیلم Highest 2 Lowest

اسپایک لی با الهام از فیلم French Connection صحنه‌ای ماندگار ساخت

اسپایک لی با الهام از فیلم French Connection صحنه‌ای ماندگار ساخت
فیلم جدید اسپایک لی با بازآفرینی شاهکار (High and Low) آکیرا کوروساوا، صحنه‌ای پرتنش در متروی نیویورک خلق کرده است؛ جایی که دنزل واشینگتن در نقش یک سرمایه‌دار موسیقی، میان نجات جان کودک ربوده‌شده و پرداخت ۱۷.۵ میلیون فرانک سوئیسی گرفتار می‌شود.
به گزارش سلام سینما

فیلم تازه اسپایک لی با عنوان «بهشت و دوزخ» (Highest 2 Lowest) که بازآفرینی مدرن اثر کلاسیک «بهشت و جهنم» (High and Low) آکیرا کوروساوا محسوب می‌شود، با صحنه‌ای پرهیجان در متروی نیویورک به اوج می‌رسد. در این بخش، شخصیت «دیوید کینگ» با بازی دنزل واشینگتن، برای تحویل پول باج به آدم‌ربایان وارد قطار خط ۶ می‌شود؛ تصمیمی که از دل یک دوراهی اخلاقی برمی‌آید. او باید میان حفظ ثروت خود یا نجات فرزند راننده‌اش که به اشتباه به‌جای پسر او ربوده شده، یکی را انتخاب کند.

اسپایک لی برای ساخت این صحنه به سراغ یکی از الهام‌بخش‌ترین آثار تاریخ سینمای جنایی رفت: «ارتباط فرانسوی» (French Connection) ساخته ویلیام فریدکین. این فیلم به‌واسطه تعقیب‌وگریزهای مشهور در خیابان و متروی نیویورک، مرجعی کلاسیک برای بازنمایی ریتم پرشتاب شهر است. همکاری لی با فیلمبردار نامدار متیو لیباتیک، که پیش‌تر در «نفوذی» (Inside Man) نیز با او همراه بود، باعث شد این سکانس جلوه‌ای چندلایه و منحصربه‌فرد پیدا کند.

به گفته لیباتیک، اسپایک لی همواره نیویورک را همچون یک «شخصیت زنده» وارد آثار خود می‌کند. در این صحنه نیز، حضور پرشور تماشاگران تیم بیسبال یانکیز، جشن روز پورتوریکویی‌ها با اجرای زنده موسیقی سالسا از «ادی پالمیری»، و حتی فروشندگان خیابانی، به بُعد مستندگونه فیلم افزوده‌اند.

برای انتقال حس واقع‌گرایانه و پرآشوب، فیلم‌برداری با ترکیبی از فرمت‌های دیجیتال، ۱۶ میلی‌متری و سوپر ۸ انجام شد. درحالی‌که نیمه نخست فیلم در پنت‌هاوس لوکس شخصیت اصلی با تصویربرداری دیجیتال کامل روایت می‌شود، ورود او به دنیای بیرون با تغییر بافت تصویری همراه است؛ حرکتی استعاری برای نشان‌دادن دنیایی ناامن و پیش‌بینی‌ناپذیر.

اجرای این سکانس عظیم بیش از یک هفته زمان برد. تیم سازنده با تغییر تابلوها و زاویه‌های دوربین، تنها در دو سکو توانست چندین ایستگاه مترو را بازسازی کند. جشن خیابانی پورتوریکویی‌ها نیز در چهار بلوک فیلم‌برداری شد و برای پوشش کامل صحنه، چهار دوربین هم‌زمان به کار رفتند.

یکی از بخش‌های دشوار، تعقیب‌وگریز موتورسواران آدم‌ربا بود که در خلال آن، کیسه پول دست‌به‌دست می‌شد. لیباتیک می‌گوید: "فهمیدیم خیلی سخت است هم‌زمان با یک دست موتور برانید و با دست دیگر کیف را رد کنید." این صحنه‌ها با فیلم‌برداری دستی و تعلیق فراوان ثبت شد.

در نهایت، تجربه خطرناک رانندگی پرسرعت برای ثبت آخرین سکانس، حتی اسپایک لی را به مرز انصراف کشاند. با این حال، حاصل کار، یکی از پرانرژی‌ترین تعقیب‌وگریزهای سال‌های اخیر سینماست که می‌تواند در حافظه تماشاگران ماندگار شود.
 


اخبار مرتبط
ارسال دیدگاه
captcha image: enter the code displayed in the image