جستجو در سایت

1396/06/22 14:59

گرافیک و صدا در سینما (جلسه اول)

گرافیک و صدا در سینما (جلسه اول)

مبحث امروز 

گرافیک و صدا 

منتقد و تحلیلگر:مهیار محمد ملکی

#مهیارمحمدملکی


در این جلسه با حفظ فاصله از مباحث پیشین قصد داریم نگاهی به موضوع آرم و لوگوی کمپانی های سینمایی داشته باشیم

معمولا اولین تصویری که قبل از تیتراژ برای یک فیلم به نمایش در میاید تصویر لوگو و یا آرم کمپانی سازنده میباشد

آرم یا لوگویی که  ممکن است به مرور طی سالیان سال مثل یونیورسال دستخوش تغییر شده باشند به عبارت دیگر عصاره تاریخ هر کمپانی فیلمسازی در آرم ان خلاصه میشود موضوعی که تماشاگران دهه ۱۹۳۰ تا ۱۹۴۰ به خوبی آن را درک میکردند


در این بین برخی فیلمسازان از آرم کمپانی شرکت سازنده به عنوان چیزی بیش از یک لوگوی صرف و برای حالتی خاص بهره میبرند  برای مثال در فیلم دنیای آب (۱۹۹۵)پخش شده از یونیورسال کره آبی رنگ یونیورسال در آسمانی با رنگ آبی بسیار تیره قرار دارد کره ارام ارام از اسمان میافتد و همه پهنه تصویر غرق اب میشود سپس عنوان فیلم یعنی دنیای آب نمایش داده میشود


عنوان بندی 

اگرچه نقش اولیه عنوان بندی معرفی است و عملکردی شبیه پوستر دارد اما میتواند به شرط طراحی و اجرای هنرمندانه همراه با یک موسیقی مناسب چیزی از حالت فیلم را هم به تماشاگر منتقل کند


عنوان بندی میتواند به طور خاص به صورت مرکب و روی تصویر انجام گردد


در ادامه بحث عنوان بندی ذکر این نکته لازم است که در عنوان بندی به شکل مرکب گاها میتوان از تصاویر یا اشیایی بهره برد که این موضوعات ما را تا پایان فیلم همراهی کرده و علاوه بران  نقش یک نماد برای تحلیل بهتر قصه  را بازی میکنند


گاهی اوقات نیز فیلم با عبارتی پیش از عنوان بندی همراه است که در واقع مثل نوعی مقدمه و پیش در امد عمل میکند


اولین بار لوییس مایلستون کارگردان فیلم موش ها و ادم ها (۱۹۳۹) بود که توانست عنوان بندی ابتکاری برای اثرش پدید اورد


یکی  از دلایل کاربرد صحنه های پیش از عنوان بندی جلب توجه تماشاگر به این امید که تمام مدت نمایش را تاب اورد


عنوان بندی پایانی فیلم :

تیتراژ پایانی یک فیلم را معمولا واحد حقوقی کمپانی تهیه میکند و اغلب هم به شکل و ترتیب خاصی ارائه میشود لذا کارگردان هیچ مسوولیت یا اختیاری در قبال آن ندارد تیتراژ پایانی یک فیلم را میتوان موضوعی فراتر از پایان یافتن فیلم دانست


عنوان بندی پایانی یک فیلم با کارکرد های زیر مورد استفاده قرار میگیرد


۱-به عنوان موخره.(عبارات یا تیتراژ همراه با تصاویری جهت اتمام فیلم به نمایش در میایند )


۲-به عنوان منبعی اطلاعاتی یا آموزشی :

در این نوع تیتراژ :

۱-اسناد و حقایق تاریخی فیلم برملا میشود 

۲-اطلاعاتی از چگونگی نحوه ساخت ان فیلم یا مسایلی اینچنین مشاهده میگردد


۳-به عنوان قطعه موسیقی پایانی :عنوان بندی پایانی با موسیقی خاص و کاملا مرتبط با فضای قصه به نمایش در میاید این نوع عنوان بندی جهت القای حس بیشتر به مخاطب به کار گرفته میشود


۴-به عنوان موخره بعد از عنوان بندی نهایی :

اینگونه عنوان بندی ها در دنیای امروز سینمای هالیوود بسیار رایج میباشد و بدین معناست که بعد از اتمام نام بازیگران و دست اندرکاران صحنه ای به نمایش در میاید که بیشتر به صورت مستقل  نقش تکمیل فضای قصه روایت شده را دارد


پایان بحث امروز 

منتقد و تحلیلگر متن:مهیار محمد ملکی

#مهیارمحمدملکی