جستجو در سایت

1396/11/25 00:00

یادداشتی بر فیلم رگ خواب

یادداشتی بر فیلم رگ خواب

حمید نعمت الله نویسنده و کارگردانی است که با دستیاری در کاری از کیمیایی پا به عرصه سینما نهاد و پس از آن با تجربه ی موفق بوتیک باعث شد مردم و منتقدان و اهالی سینما به احترامش بایستند و دست بزنند

پس از آن با فیلم قابل قبول بی پولی همچنان مخاطبانش را در دست نگه داشت و با آرایش غلیظ کمی پایین رفت

اما رگ خواب

رگ خواب فیلمی است با موضوع خیانت و گول زدن و شیره به سر مالیدن و عاشق کردن و دورزدن فیلمی که خوب شروع میشود شما به دلیل دیدن داستان از زاویه دید اول شخص ارتباط جدایی ناپذیر با لیلا حاتمی داستان برقرار میکنی ارتباطی که آنچنان هم درست در نمی آید کاراکتر تنها میگوید گذشت ای داشته که خودش انتخاب کرده و با دیدگاه پدرش منافات داشته و الان هم شکست خورده و به دنبال موقعیتی بهتر میگردد حال چه از نظر شغلی چه از نظر عاطفی که به یکباره سرو کله تهامیِ عاشق پیشهِ دغل باز پیدا میشود مردی که به حاتمی پروبال میدهد از او حمایت میکند و پشت او می ایستد.

دقایق ابتدایی داستان است که شما با دیدن حاتمی در رستوران یاد سریال های کره ای تلویزیون می افتید که در آن ها یک تیپ دست و پا چلفتی وجود دارد که کاری عملا از دستش بر نمی اید یک رابین هود اما پشتش می ایستد و او را از زخم زبان های رییس یا مدیر مجموعه حفظ میکند که همین حفظ کردن باعث تکیه کردن حاتمی به تهامی میشود و تهامی به حاتمی سرپناه می دهد و پس از چندی به او نزدیکتر میشود و از او میپرسد که ایا اورا دوست دارد یا خیر و پس از دلگرمی به حرف حاتمی با او ازدواج میکند و سپس یک مورد مایه دار پیدا میکند و بیخیال حاتمی قصه میشود و پس از این اتفاق این تیپ بسیار منفعل بسیار منفعل که دیگر در این شهر امثالش و به سانش پیدا نمیشود کارتون خواب میشود هزاران بلا به سرش میاید

این تمام داستان این فیلم سطحی نگر و بدون هیچ گونه تفکر و حرف است چرا یک شعار در تمام داستان به وضوح ملموس است آن هم این است زنِ ایرانی بسیار ضعیف است بسیار شکننده است انگار صد سال پیش است که زن ها سبیل داشته باشند و آن را زیر روبنده بپوشانند و اشک هایشان روی ته ریششان قل بخورد و آنرا قایم کنند.

شما در سینمای جوانانی همچون مهدویان میبینید که با یک تغییر در فرم بصری سیمرغ ها را درو میکند 

یا در روایت روستایی انقدر نئوریالیسمی که بیان میکند جذاب و پر از تعلیق است که شما نمیتوانی برای لحظه ای از فضای داستان بیرون بیایی و به بدبختی های روز مره ات فکر کنی و تنها داری از سینما لذت میبری

در مورد بازی ها میتوان به بازی خوب حاتمی اشاره کرد که خوراک سینمای رئالیست کنونی ایران است که گاهی اوقات باعث سررفتن حوصله بیننده میشود اما این هم بحث زیادی را میطلبد و در این مقال نمیگنجد

بازهم اشاره میکنم اگر یک فیلم فیلمنامه نداشته باشد شما هرکاری هم که انجام بدهی هر تمهید و هرتکنیکی هم که بکار بگیری باز پایه ات سست است و فرم روایی را نمیتواند ترمیم کند.

 این نگاه به  زن امروزی کاملا سطحی است چرا که در جامعه فعلی ما زنان جایگاه مهمی برای خود دارند و  چنین اتفاقی شاید هر ده سال یکبار در یک شهرستان دور افتاده آنهم به زور یک پدر عقب افتاده رخ دهد

25بهمن96

تهران




فیلم های مرتبط

افراد مرتبط