بازگشت پیروزمندانه وارنر؛ استودیوی احیاشده در میانه شایعات خرید ۷۰ میلیارد دلاری
.jpg?w=1200&q=75)
ترجمه اختصاصی سلام سینما – نگار رعنایی: در مدت تنها شش ماه، وارنر برادرز دیسکاوری با مجموعهای از موفقیتهای پیاپی در گیشه — از جمله فیلمهای «سوپرمن» (Superman)، «فیلم ماینکرفت» (A Minecraft Movie)، «گناهکاران» (Sinners) و درام تحسینشده «یک نبرد پس از دیگری» (One Battle After Another) با بازی لئوناردو دیکاپریو — به نخستین استودیویی تبدیل شد که در سال جاری از مرز ۴ میلیارد دلار فروش جهانی عبور میکند.
این موفقیت خیرهکننده در حالی رقم خورد که تا ماه مارس گذشته، وارنر با شکستهای پرهزینهای چون «میکی ۱۷» (Mickey 17) و دنبالهی بحثبرانگیز و ناموفق «جوکر» در بحران بهسر میبرد.
مایکل دیلوکا، یکی از دو مدیر مشترک استودیو، در گفتوگویی در نشست Bloomberg Screentime در لسآنجلس، که رسانهها از آن بهعنوان «دور افتخار» یاد کردند، گفت:
«وقتی در استودیو دوران خوبی را میگذرانید، روحیه کارکنان در اوج است. ما داریم کارمان را انجام میدهیم.»
دیلوکا و همکارش پاملا عبدی، دو مدیر سینمادوست و باسابقه، در سال ۲۰۲۲ از استودیوی MGM به وارنر پیوستند. در بهار گذشته شایعاتی از احتمال برکناری آنها منتشر شد، اما این هفته شرکت قراردادشان را تمدید کرد.
عبدی در پاسخ به شایعات اخیر گفت:
«نمیتوانیم دربارهی گمانهزنیها اظهار نظر کنیم، اما از همان ابتدا میدانستیم چه چیزی در اختیار داریم؛ فیلمهایی با کارگردانان برجسته و داستانهایی که مشتاق بودیم مخاطبان ببینند.»
سلطه بر گیشه با ژانر وحشت
وارنر که در سالهای اخیر معمولاً پس از دیزنی و یونیورسال در رتبههای پایینتر قرار داشت، امسال با ۹ فیلم صدرنشین جدول فروش رکورددار شد.
از میان آنها، فیلم «سلاحها» (Weapons) بهعنوان یکی از موفقترین آثار ترسناک سال درخشید؛ در حالیکه همین ژانر در استودیوهای رقیب با افت فروش روبهرو بوده است.
دو فرنچایز محبوب و قدیمی وارنر، یعنی «مقصد نهایی» (Final Destination) و «احضار» (The Conjuring) نیز با دنبالههای تازه توانستند مخاطبان را دوباره به سالنها بازگردانند.
دیلوکا موفقیت این فیلمها را حاصل «ایدههای تازه و خلاقانه» دانست و افزود:
«وقتی با مجموعههایی قدیمی کار میکنی، باید در درون همان ژانر نوآوری داشته باشی. هیچکدام از این فیلمها صرفاً ساخته اتاقهای تصمیمگیری نبودند؛ تماشاگر میفهمد وقتی چیزی اصیل نیست.»
شایعات خرید ۷۰ میلیارد دلاری
موفقیت اخیر وارنر در شرایطی رقم میخورد که شرکت مادر آن، وارنر برادرز دیسکاوری، پس از ادغام سال ۲۰۲۲ با دیسکاوری، دوران پرنوسانی را پشت سر میگذارد.
مدیرعامل شرکت، دیوید زاسلاو، در ماه ژوئن اعلام کرد که قصد دارد کسبوکار را به دو بخش مجزا، پخش آنلاین و سینما در یک سو، و شبکههای تلویزیونی در سوی دیگر، تقسیم کند.
اما این طرح حالا در سایهی شایعهای بزرگتر قرار گرفته است: پیشنهاد خرید ۷۰ میلیارد دلاری از سوی پارامونت که اکنون در مالکیت خانوادهی میلیاردر لری الیسون (بنیانگذار شرکت اوراکل) قرار دارد.
دیوید الیسون، پسر لری و مدیرعامل جدید پارامونت، از اظهار نظر مستقیم دربارهی این پیشنهاد خودداری کرد اما گفت:
«گزینههای زیادی پیشروی ماست و برخی از آنها در آینده نزدیک قابل اجرا هستند. برای تولید فیلمها و سریالهای بیشتر باید مقیاس کار را گسترش داد.»
عبدی نیز در واکنش به گمانهزنیها تأکید کرد:
«در دوران تحول عظیم صنعت سرگرمی، شایعات همیشه وجود دارد. اما نمیتوانی روی آن تمرکز کنی.»

دانشآموخته ادبیات انگلیسی و مترجمی با هفت سال تجربه کار. یک سال است در «سلام سینما» به تولید محتوا درباره سینمای جهان مشغولم. همیشه دنبال داستانهای جدید و تجربههای متفاوت در دنیای هنر هستم.