ریچارد لینکلیتر: هوش مصنوعی نمیتواند سینما بسازد

در مصاحبهای با خبرگزاری AFP پیش از اکران «موج نو» (Nouvelle Vague) در جشنواره فیلم فرانسه–آمریکا، ریچارد لینکلیتر توضیح داد که فیلمهای جدید او (موج نو و ماه آبی) نمونهای از هنر انسانی هستند که به هیچ ابزار الگوریتمی وابسته نیستند.
«موج نو» داستان کارگردان نوظهور فرانسوی ژان-لوک گدار را روایت میکند که با جسارت و نبوغش فیلم کلاسیک «ازنفسافتاده» (Breathless) را در سال ۱۹۶۰ ساخت، بدون اینکه فیلمنامه یا برنامهی مشخصی داشته باشد.
در مقابل، «ماه آبی» (Blue Moon) زندگی لورنس هارت، ترانهسرا و همکار ریچارد راجرز، را در پایان دوران کاریاش به تصویر میکشد و نشان میدهد چگونه موفقیت و زمان، حتی نابغهها را پشت سر میگذارد.
 لینکلیتر درباره استفاده از هوش مصنوعی در سینما میگوید:
«AI فقط یک ابزار است؛ هوش، شهود و آگاهی ندارد. هیچ الگوریتمی نمیتواند داستانی جذاب بسازد که مردم بخواهند ببینند.»
او در پروژه آینده خود، (Merrily We Roll Again) — اقتباسی از موزیکال استیون سوندهایم — تصمیم گرفته فیلم را در طول ۲۰ سال بسازد تا بازیگران بهصورت واقعی پیر شوند، مشابه تجربه موفق «پسرانگی» (Boyhood) اما با پیچیدگی بیشتر. لینکلیتر میگوید:
«این تنها روش واقعی برای حفظ اصالت انسانی است؛ نمیخواهم از ترفندهای دیجیتال برای جوانتر یا پیرتر نشان دادن بازیگران استفاده کنم.»
او در پایان با خنده افزود:
«این رویکرد من برای امید داشتن به انسانیت است!»
  
 
  
 