جستجو در سایت

1404/03/03 18:00
اختصاصی سلام سینما

سفر پر فراز و نشیب پریناز ایزدیار؛ از بازی در تله‌فیلم‌ تا درخشش در کن

سفر پر فراز و نشیب پریناز ایزدیار؛ از بازی در تله‌فیلم‌ تا درخشش در کن
پریناز ایزدیار که روزگاری با بازی در تله‌فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی شناخته می‌شد، امروز با حضور در جشنواره کن و دریافت تحسین‌ها، به یکی از چهره‌های برجسته سینمای ایران بدل شده است. در این مطلب مروری کوتاه بر مسیر حرفه‌ای این بازیگر ارائه می‌دهیم.

اختصاصی سلام سینما - زمانی‌که پریناز ایزدیار نخستین بار در قالب فیلم‌های نه چندان مطرح، تله‌فیلم‌ها و سریال‌های مناسبتی تلویزیون ظاهر شد، کمتر کسی تصور می‌کرد روزی به یکی از چهره‌های درخشان و ستاره‌های سینمای ایران بدل شود. به‌ویژه آن‌که در آغاز راه، سطح بازیگری او با هم‌نسلانش همچون ترانه علیدوستی، باران کوثری و نگار جواهریان فاصله محسوسی داشت.

با این‌حال، ایزدیار تنها به زیبایی ظاهری‌اش بسنده نکرد و رؤیاهایی فراتر از قاب تلویزیون در سر داشت. او با عزم راسخ و پشتکار، مسیر خود را از تولیدات تلویزیونی به عرصه سینمای حرفه‌ای باز کرد و آرام‌آرام توانست جایگاهی معتبر برای خود دست‌وپا کند.

اکنون، حضور پریناز ایزدیار در جشنواره فیلم کن و تحسین منتقدان و رسانه‌های بین‌المللی از بازی‌اش، به‌منزله پاداش سال‌ها تلاش، ممارست و پیشرفت حرفه‌ای اوست. بازیگری که با استمرار، نگاه بلندپروازانه و تعهد به مسیر حرفه‌ای‌اش، موفق شد به جایگاهی برسد که در ابتدای مسیر، شاید کمتر کسی برای او متصور می‌شد.

در این یادداشت، نگاهی داریم به مسیر حرفه‌ای پریناز ایزدیار، بازیگری که امروز در آستانه 40 سالگی به یکی از چهره‌های شناخته‌شده و تأثیرگذار سینمای ایران بدل شده است.

شروعی آرام با نقش‌های کوچک و فرصتی طلایی در «زمانه»

پیش از آن‌که ایزدیار با نقش‌آفرینی در سریال زمانه به کارگردانی حسن فتحی توجه مخاطبان را جلب کند، تجربه‌های متعددی جلوی دوربین داشت؛ اما تا آن مقطع، هنوز به عنوان بازیگری شاخص و تثبیت‌شده در این عرصه شناخته نمی‌شد. با این‌حال، زیبایی طبیعی و چهره منحصربه‌فرد او حتی در همان سال‌های آغازین نیز نگاه‌ها را به خود معطوف کرده بود.

نقطه عطف مسیر حرفه‌ای‌اش را می‌توان حضور در سریال 49 قسمتی زمانه دانست؛ مجموعه‌ای که داستان زندگی پر فراز و نشیب یک وکیل جوان به نام ارغوان آذرنیا را روایت می‌کرد. ایفای این نقش، پریناز ایزدیار را به چهره‌ای آشنا در قاب تلویزیون بدل کرد. برای پریناز ایزدیاری که در آن زمان 27 ساله بود، همکاری با کارگردان صاحب‌نامی چون حسن فتحی فرصتی طلایی به شمار می‌رفت؛ فرصتی که او با هوشمندی و بهره‌گیری از توانایی‌هایش، آن را به نقطه عطفی در مسیر حرفه‌ای‌اش بدل کرد.

البته ایزدیار در سال 90 در فیلم محبوب و پرمخاطب ورود آقایان ممنوع ظاهر شد و هر چند اجرایی دلنشین از خود ارائه داد اما زیر سایه ستاره‌هایی چون رضا عطاران، ویشکا آسایش، مانی حقیقی و پگاه آهنگرانی فرصت عرض اندام پیدا نکرد. 

بنابراین بعد از سریال زمانه، بازی ایزدیار و البته چهره متفاوت و متمایزش، بیش از پیش مورد توجه سینماگران قرار گرفت و در کنار آن، موفق شد در میان تماشاگران تلویزیون و سینما پایگاه هواداری خاص خود را پیدا کند. این آغاز مسیری بود که او را به یکی از بازیگران پرکار و پرطرفدار سینمای ایران بدل کرد.

«ابد و یک روز»؛ سکوی پرتاب به سوی اوج بازیگری

پریناز ایزدیار با فیلم «خط ویژه» به کارگردانی مصطفی کیایی، گام موفقی در مسیر ورود به سینمای جدی ایران برداشت؛ اما این «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی بود که به سکوی پرتاب واقعی او تبدیل شد. این فیلم نه‌تنها نقطه‌ عطفی تعیین‌کننده در کارنامه ایزدیار بود، بلکه دیگر بازیگران را نیز در کانون توجه منتقدان قرار داد و بستری فراهم کرد تا وجوه تازه‌ای از توانایی‌های بازیگری خود را به نمایش بگذارند.

ایزدیار با بازی در نقش کاراکتر «سمیه»، دختری که در کشاکش فروپاشی یک خانواده فرودست، بار عاطفی سنگینی را بر دوش می‌کشد، موفق شد اجرای چشم‌گیری از خود به‌جا بگذارد. او برای این نقش، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را از آن خود کرد و نامش را در میان برندگان یکی از پرافتخارترین آثار سینمای ایران قرار داد؛ فیلمی که درمجموع ۹ سیمرغ بلورین جشنواره فجر را به خانه برد.

پریناز ایزدیار در همان سال در فیلم یک زندگی خصوصی به کارگردانی همایون اسعدیان نیز به ایفای نقش پرداخت.

از این مقطع به بعد ـ به‌ویژه تا پایان دهه 90 ـ مسیر حرفه‌ای او با شتابی چشمگیر ادامه یافت و ایزدیار به یکی از چهره‌های محبوب و پرتقاضای فیلم‌سازان سینمای ایران بدل شد.

تنوع نقش‌ها و بازگشت باشکوه با «زن و بچه» در جشنواره کن

در این دوره، حضور پررنگ و متنوع او در آثار مطرحی چون ویلایی‌ها، تابستان داغ، هت‌تریک، خوک، سرخ‌پوست، متری شیش و نیم، لتیان و ملاقات خصوصی جایگاهش را به عنوان یکی از بازیگران تاثیرگذار سینمای معاصر ایران تثبیت کرد.

با نگاهی گذرا به کارنامه پریناز ایزدیار، می‌توان دریافت که او با انتخاب فیلمنامه‌های متنوع، به دنبال گسترش دامنه تجربیات هنری خود در سینما بوده است. از ایفای نقش یک زن فرمانده در فیلم ویلایی‌ها گرفته تا حضور کوتاه اما تاثیرگذار در متری شیش و نیم ساخته سعید روستایی، جایی که نقش زنی را بازی می‌کند که با یک خلافکار در ارتباط است، ایزدیار توانسته ابعاد متفاوتی از بازیگری را به نمایش بگذارد.

حضور پریناز ایزدیار در سریال شهرزاد به کارگردانی حسن فتحی نیز یکی از نقاط عطف مهم در مسیر حرفه‌ای او به شمار می‌رود. ایزدیار با جسارت و توانمندی، نقش منفی این مجموعه را برعهده گرفت و در مقابل زوج محبوبی چون شهاب حسینی و ترانه علیدوستی به ایفای نقش پرداخت. اجرای درخشان او در این شخصیت، موجب شد تا علاوه بر تحسین منتقدان، دایره هوادارانش نیز به طور قابل توجهی گسترش یابد.

اگرچه به نظر می‌رسید پریناز ایزدیار وارد مرحله‌ای از تکرار شده و در سریال‌هایی همچون «جیران» و «ازازیل» و همچنین فیلم تازه اکران‌شده «صددام» نتوانست آنچنان که انتظار می‌رفت بدرخشد، اما ناگهان با فیلم «زن و بچه» دوباره توجه‌ها را به سوی خود و توانمندی‌های بازیگری‌اش جلب کرد.

 استقبال گسترده از اجرای برجسته او در جشنواره کن به گونه‌ای بود که اکنون بسیاری از علاقه‌مندان سینما، به‌ویژه طرفداران پرشور این بازیگر، مشتاقانه منتظر اکران این اثر در سینماها هستند تا یکی از غافلگیرکننده‌ترین نقش‌آفرینی‌های پریناز ایزدیار را روی پرده نقره‌ای تماشا کنند.
 

نویسنده | پارسا کمالی 


افراد مرتبط
پریناز ایزدیار
پریناز ایزدیار
پریناز ایزدیار، بازیگر، متولد ۸ شهریور ۱۳۶۴ بابل می‌باشد. او با بازی در فیلم «یک مرد، یک شهر»(1386) بازیگری را آغاز کرده و با ایفای نقش در تله‌فیلم «ماه در سایه» (۱۳۸۸) به کارگردانی سعید ابراهیمی‌فر، قدم به عرصة تلویزیون گذاشت. او پس از بازی در سریال «زمانه» ساخته حسن فتحی به شهرت رسید و برای بازی در فیلم «ابد و یک روز» (۱۳۹۴) موفق به دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن از سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر شد.
ارسال دیدگاه
captcha image: enter the code displayed in the image