جستجو در سایت

1404/06/21 15:33
استیون اسپیلبرگ در پنجاه‌سالگی Jaws

کارگردان افسانه‌ای هالیوود از روزهای دشوار ساخت نخستین بلاک‌باستر تاریخ سینما می‌گوید

کارگردان افسانه‌ای هالیوود از روزهای دشوار ساخت نخستین بلاک‌باستر تاریخ سینما می‌گوید
پنجاه سال پس از اکران «آرواره‌ها» (Jaws)، فیلمی که مفهوم بلاک‌باستر تابستانی را در سینمای آمریکا تعریف کرد، استیون اسپیلبرگ اعتراف می‌کند در میانه ساخت این اثر به شدت نگران آینده حرفه‌ای خود بوده است. او می‌گوید: «نیمه راه فیلم‌برداری همه می‌گفتند دیگر هرگز کار نخواهم کرد.»
به گزارش سلام سینما

«آرواره‌ها»، فیلمی که امروز به‌عنوان نقطه عطفی در تاریخ سینما شناخته می‌شود، در زمان تولید پر از بحران بود؛ از خرابی مکرر کوسه مکانیکی تا شرایط طاقت‌فرسای فیلم‌برداری در اقیانوس. با این حال، همین مشکلات به خلق صحنه‌هایی منجر شد که به ماندگاری «آرواره‌ها» کمک کردند و مسیر استیون اسپیلبرگ را به سوی تبدیل شدن به یکی از مهم‌ترین فیلمسازان تاریخ هموار ساختند.

اسپیلبرگ که در زمان ساخت «آرواره‌ها» تنها ۲۶ سال داشت، تصمیم گرفت فیلم دوم خود را به‌جای استودیو، در سواحل جزیره مارتاز واین‌یارد مقابل اقیانوس اطلس فیلم‌برداری کند؛ تصمیمی که به گفته خودش ناشی از «غرور جوانی» بود. او در مراسم موزه آکادمی گفت: «فکر می‌کردم همه‌چیز عالی پیش می‌رود، اما خیلی زود فهمیدم در آستانه نابودی حرفه‌‌ام هستم.» 
این سخنان اسپیلبرگ در مراسم رونمایی از نمایشگاه اختصاصی فیلم در موزه آکادمی لس‌آنجلس، بازتابی تازه از سختی‌های ساخت شاهکار ۱۹۷۵ را به تصویر می‌کشد.

نمایشگاه تازه، که نخستین نمایشگاه موزه آکادمی با تمرکز بر یک فیلم واحد از زمان تأسیس در ۲۰۲۱ است، بیش از ۲۰۰ شیء مربوط به فیلم را به نمایش می‌گذارد.
مشکلات فنی کوسه‌های مکانیکی – که اسپیلبرگ با شوخی آن‌ها را «بروس» می‌نامید – یکی از بزرگ‌ترین موانع تولید بود. سیستم‌های هیدرولیک و بادی این کوسه‌ها در آب شور بارها از کار افتادند و بارها پروژه را از برنامه عقب انداختند. افزون بر آن، شرایط فیلم‌برداری در دریا به بیماری دریازدگی گسترده عوامل منجر شد. اسپیلبرگ می‌گوید: «در شش ماهی که در دریا بودیم، هرگز این‌قدر استفراغ ندیده بودم.»

با وجود پیشنهاد چندباره برای توقف پروژه، اسپیلبرگ مقاومت کرد. او می‌گوید آنچه تیم را سرپا نگه داشت، «همبستگی و رفاقت برای زنده ماندن در این مسیر» بود.

در کنار مشکلات فنی، عوامل طبیعی هم فیلم‌برداری را مختل می‌کردند. مسابقات قایقرانی محلی بارها نماهای اقیانوس را خراب می‌کرد و کارگردان مجبور بود ساعت‌ها صبر کند تا کادر دوربین خالی بماند.

با همه این دشواری‌ها، «آرواره‌ها» نه‌تنها به پایان رسید بلکه با فروش ۲۶۰ میلیون دلاری در آمریکا به یکی از موفق‌ترین فیلم‌های تاریخ بدل شد. تدوینگر ورنا فیلدز برای خلق صحنه‌های تعلیق‌آمیز فیلم اسکار گرفت و موسیقی جان ویلیامز با ملودی مشهور خود به یکی از نمادین‌ترین موسیقی‌های سینما تبدیل شد.

اسپیلبرگ امروز، پس از نزدیک به دو دهه حضور در فهرست نامزدهای اسکار و ده‌ها فیلم ماندگار، به گذشته می‌نگرد و می‌گوید: «اگر آن چالش‌ها نبود، شاید آرواره‌ها هرگز چنین موفق نمی‌شد.»

نمایشگاه «آرواره‌ها» در موزه آکادمی لس‌آنجلس تا ۲۶ ژوئیه ۲۰۲۶ ادامه خواهد داشت.


 


اخبار مرتبط
ارسال دیدگاه
captcha image: enter the code displayed in the image