پنج لحظه بهیادماندنی از فاطمه معتمد آریا به مناسبت تولد ۵۷ سالگیاش
اختصاصی سلام سینما- فاطمه معتمد آریا از آن جنس بازیگرانی است که به بازیهای اغراقشده، علاقه بیشتری دارد. کارنامه او نشان میدهد که در بازیگریش، اغراقهای خاص خود را دارد و بیانگری که بیشتر از تئاتر میآید تا سینما. دقیقا بهواسطه همین سبک پرطمطراق کارش هم هست که همیشه از طرف سینمای بدنه و تماشاگران مورد اسقبال قرار گرفته و مطرح بوده است. بعد از جریانات هشتادوهشت و موضع سیاسی خاصی که داشت و به دردسر خوردن در ادامه کار بازیگری، یک ارزش افزوده و مازاد هم در سینمای ایران پیدا کرد که جایگاهش را محکمتر کرد، هرچند که به شکل مستقیم به سینما و جایگاه های سینمایی ارتباطی نداشت. معتمدآریا در سالهای اخیر مجددا به سینمای ایران بازگشته و کارش را با انرژی از سر گرفته است. به بهانه تولد او نگاهی انداختهایم به پنج لحظه برگزیده در میان همه سالهای فعالیت سینماییش.
۱-«مسافران»
فاطمه معتمد آریا در این فیلم در نقش همسر مجید مظفری، یکی از نقشهای مکمل فیلم، ظاهر میشود. سکانس دونفری زن و شوهری که در آن پیامد مشکلاتی که زوجهای مختلف در فیلم دارند، میفهمیم که این زوج جوان هم دچار مشکل ناباروری از سوی زن هستند و نمیتوانند بچه دار شوند. این سکانس که در میان همه همهمه و شلوغی مجلس عزاداری در خلوت، سکوت و تنهایی جریان دارد، با تاکیدگذاریها و مکثها معتمدآریا و مجید مظفری و البته میزانسنهای دیدنی بهرام بیضایی، بسیار دیدنی و ماندگار شده است. بازی در سکوتهای فاطمه معتمد آریا در این سکانس بهیادماندنی و فوقالعاده است.
۲-«همسر»
یک جور فیلم کمدی رومانتیک بومی شده ساخته مهدی فخیم زاده و اقتباسی از «دنده آدم» جرج کیوکر که داستان مرد و زنی را روایت میکند که بهواسطه نزاع و درگیری که در کار باهم پیدا میکنند، این میزانسن درگیری را به خانه خود هم میآورند. «همسر» داستان مردی است که همسرش در محل کار ارتقا شغلی میگیرد و رییس او میشود درحالیکه در خانه این مرد است که رییس میباشد. همه صحنههای کمیک و بامزه معتمدآریا در فیلم و مخصوصا جاهایی که رفتاری طعنهآمیز با شوهرش دارد و در خانه یا محل کار به او محبت و مهربانی میکند، ویژهاند. در عین اینکه این بهترین بازی کمدی فاطمه معتمد آریا هم هست. بهترین لحظه انتخابی «همسر» جایی است که این زوج برای اولین بار میفهمند که زن رییس مرد شده است. واکنشها و نگاههای معتمدآریا در این صحنه دیدنی است.
فاطمه معتمد آریا در این فیلم حضور کوتاهی دارد اما بهواسطه اینکه نقش یکی از مهمترین زنان تاریخ سینمای ایران یعنی گلنار در فیلم «دختر لر» با بازی روح انگیز سامینژاد را بازی میکند، اهمیت ویژهای مییابد. آن جعفر گفتنهای معروف گلنار را بهیاد بیاورید که معتمدآریا به خوبی آنها را با لحن خود گلنار، بازسازی میکند. بهترین لحظه معتمد آریا در اینجا جایی است که از داخل شهرفرنگ بیرون میآید و پا به دربار ناصری میگذارد و البته آن دنبال بازی معروف با جناب پادشاه در کاخ سلطنتی!
۴-« یک بوس کوچولو»
هرچند که انتخاب این فیلم برای شماره چهار این لیست عجیب بهنظر میرسد اما مهم مینماید. فیلم نگاهی انتقادی میاندازد به زندگی و اصلا چگونگی زیست روشنفکران قدیمی ایرانی و مشخصا در این فیلم، ابراهیم گلستان. فاطمه معتمد آریا نقش دختر گلستان را در فیلم بازی میکند و به عبارتی لیلی گلستان را بر پرده سینما به تصویر درمیآورد. هرچند که صحنهای کوتاه بیشتر ندارد اما بسیار درخشان در آن ظاهر میشود. صحنه نزاع و پشت بندش درد و دل پدر و دختری که نشان از نارضایتی دختر از کودکیش و تاثیرات زیست پدرش در کودکی او دارد و حالا در این لحظه وقت بروز همه این شکایات رسیده است. صحنه مکالمه، درد ودل و بهرخ کشیدن زخمهای گذشته بهروی پدر یکی از ماندگارترین لحظات کل کارنامه کاری معتمدآریا است.
۵-« روسری آبی»
فاطمه معتمدآریا در نقش نوبر کردانی. کارگر تنگدستی که در جنوب زندگی میکند و وضعیت زیستی بدی دارد و در عین حال سرپرست خانوادهای است که مادرش اعتیاد شدید دارد و باقی اعضای خانواده، بچهاند و مشکلات زیادی دارند. نوبر در کارخانه ربسازی کار میکند و بهمرور رییس کارخانه با بازی عزت الله انتظامی عاشق او میشود و عاشقانهای دلپذیر شکل میگیرد. لحظه برگزیده فیلم و فاطمه معتمد آریا جایی است که آقای رییس برای اولین بار به او ابراز عشق میکند و در مقابل نگاه محجوبانه معتمدآریا...نجیبانه، ماخوذ به حیا و شرمگینانه... که بدل به مهمترین لحظه بازی او در نقش دختری سختی کشیده، مقاوم و زحمتکش میشود. این نگاه زیرچشمی معتمدآریا تماشاییست و بعید است تماشاگری بعد از دیدن «روسری آبی» آنرا از خاطرش ببرد.