گرفتار شدن در نظام استودیویی
مرد شمالى انتظاراتم را برآورده نكرد. روبرت اگرز فيلمسازى است كه "فانوس دريايى" را در كارنامه دارد. اثرى اكسپريمنتال و هنرى. تن دادن اگرز به معيارهاى نظام استوديويى باعث مى شود "مرد شمالى" فيلمى كم عمق و بى اثر باشد. فيلمى كه خيلى زود فراموش خواهد شد. بودجه ى عظيمى كه در اختيار فيلمساز قرار گرفته است سبب دور شدن هرچه بيشتر اثر از فرم هنرى شده است. داستان تكرارى و كليشه اى است. املث پسرى است كه پدر را در نوجوانى از دست مى دهد و براى انتقام مرگ پدر باز مى گردد. شخصيت پردازى ضعيف، باورپذيرى قصه را دچار مشكل مى كند. عموى املث به شدّت در سطح مى ماند و مادر ( نيكول كيدمن ) هم آن كاركردى كه نويسنده از آن مى خواهد را ندارد. "مرد شمالى" از حيث تصوير امّا اثر تماشايى است. پرداخت زيست و مناسك وايكينگ ها نيز بد نيست امّا در نهايت "مرد شمالى" از فيلمى كه گاهى سرگرم مى كند جلوتر نمى زند.