جزییات فنی سکانس خرس، پراید پرنده و ساخت کمپر در «پایتخت ۷»
.jpg?w=1200&q=75)
سریال «پایتخت ۷» شبهایی هیجانانگیز و گاه دلهرهآور را برای مخاطبان رقم زد. پس از گفتوگوی تراژیک نقی و بهتاش در قسمت نوزدهم، حالا سکانسی دیگر از راه رسیده که بهنوعی یک شاهکار در قاب تلویزیون صدا و سیما به شمار میرود.
نمایشی کمسابقه از حضور زندهی یک خرس در صحنهی تلویزیون، مشابه آنچه پیشتر تنها در فیلم «یک مرد، یک خرس» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی در سال 1371 دیده بودیم. بعد از پخش این صحنه، واکنشها متفاوت بود؛ برخی گمان کردند از جلوههای ویژه بصری استفاده شده و برخی دیگر آن را حاصل استفاده از تنپوش دانستند. حتی درباره کمپر نیز این شائبه مطرح شد که هدف صرفاً تبلیغاتی بوده و برای این خودرو، قیمتهایی نجومی در فضای مجازی مطرح شد.
پراید پرنده هم واکنشهایی را به همراه داشت؛ بسیاری از کاربران آن را اتفاقی بیسابقه در تلویزیون دانستند. پیمان قانع، طراح صحنه «پایتخت ۷»، در گفتوگویی با خبرنگار تسنیم به جزئیاتی از این اتفاقات اشاره کرده که تاکنون در تولیدات تلویزیونی ایران سابقه نداشته است.
سکانس خرس تنها در یک برداشت ضبط شد
پیمان قانع درباره سکانس حضور خرس که در قسمت بیستم سریال به نمایش درآمد، گفت: «در صفحه شخصیام نوشتم که این سکانس تنها با یک برداشت ضبط شد. مخاطبان در پشتصحنه متوجه میشوند این سکانس چقدر پیچیده و دشوار بوده است. به همین دلیل توصیه میکنم قسمتهای پشتصحنه را از دست ندهند.»
تجربهای مشابه فیلم «از گور برخاسته» در تلویزیون ایران
خبرنگار تسنیم پرسید چگونه ممکن است چنین سکانسی فقط در یک برداشت گرفته شده باشد؟ قانع توضیح داد: «از ابتدای پروژه، محسن تنابنده روی اجرای دقیق و واقعگرایانه این صحنه تمرکز زیادی داشت. بارها با آقای مقدم و سایر اعضای تیم جلساتی داشتیم و تمام ابعاد این صحنه را بررسی کردیم. نمونه شاخصی که بررسی شد، حمله خرس در فیلم «از گور برخاسته» با بازی دیکاپریو بود که در آن ترکیبی از خرس زنده، جلوههای ویژه بصری و تنپوش به کار رفته بود.
اما در «پایتخت»، قرار بود این خرس در یک فضای محدود و با حضور چند بازیگر وارد تعامل شود؛ چالشی که هم از نظر اجرایی و هم ایمنی بسیار سخت بود. برای جلوگیری از قضاوتهای منفی، تلاش کردیم این صحنه از هر زاویهای باورپذیر و حرفهای جلوه کند.»
خرس زنده در اصفهان، بازیگران در مشهد
قانع در ادامه توضیح داد: «خرس را در یک فضای ایمن در اصفهان فیلمبرداری کردیم. شرایط محیطی بهگونهای طراحی شده بود که هم خرس آسیب نبیند و هم عوامل در امنیت کامل باشند. بازی بازیگران نیز جداگانه در جاده مشهد فیلمبرداری شد. هماهنگی دقیق بین تصاویر خرس و بازیگران، هنر تیم جلوههای ویژه و تدوین بود که نتیجهای منحصربهفرد را خلق کرد.»
اتوبوسی که از پایه برای کمپر طراحی شد
در ادامه گفتوگو، قانع به ماجرای کمپر نیز پرداخت: «آنچه در سریال دیده شد، یک اتوبوس شهری بود که از صفر تا صد توسط تیم ما تغییر ساختار داد. حتی برای تغییرات شاسی و بدنه، با شرکت چینی مربوطه مذاکره کردیم تا ایمنی و دوام خودرو در صحنههای مختلف حفظ شود. این ماشین هیچگونه جنبه تبلیغاتی نداشت و کاملا طراحی داخلی ما بود.»
پراید پرنده؛ تجربهای کاملاً بیسابقه
قانع درباره صحنه پرواز پراید گفت: «این هم یکی دیگر از بخشهای خلاقانه بود که برای اولین بار در تلویزیون ایران اجرا شد. مثل سکانس خرس، طراحی صحنه به گونهای بود که تمامی عناصر طبیعی به نظر برسند. خرس در جریان فیلمبرداری به سراغ غذاها رفت، اطراف را گشت و در نهایت به سمت در حملهور شد. تمام این حرکات در یک برداشت ثبت شد. طراحی کمپر بهگونهای بود که دوربینها و خرس بدون تداخل باهم، طبیعیترین نتیجه را رقم زدند.»
به گفته قانع، همه این تلاشها نتیجه کار تیمی هماهنگ و حرفهای بود و تجربهای کمنظیر در تولیدات نمایشی ایران رقم زد.