نتفلیکس سقوط کرد

روز پنجشنبه، ارزش سهام شرکت نتفلیکس با کاهش ۸/۵ درصدی مواجه شد. این افت پس از آن رخ داد که تحلیلگران هشدار دادند رشد تعداد مشترکان این سرویس در حال کند شدن است. سال گذشته، نتفلیکس با اجرای سیاست محدودیت اشتراکگذاری رمز عبور، رکورد افزایش مشترکان خود را شکست. در عین حال، کاهش ارزش سهام این شرکت همزمان با افت کلی بازار به دلیل تصمیمات دونالد ترامپ درباره تعرفههای تجاری با کانادا و مکزیک رخ داد.
علاوه بر نتفلیکس، برخی دیگر از شرکتهای رسانهای و فناوری از جمله اسپاتیفای (۷/۴- درصد)، وارنر دیسکاوری (۶/۴- درصد)، روکو (۶/۴- درصد)، دیزنی (۳/۶- درصد)، متا (۴/۳۵- درصد)، آمازون (۳/۷- درصد) نیز روز پنجشنبه کاهش ارزش سهام را تجربه کردند.
ورایتی نوشت؛ در مقابل، سهام برخی شرکتها از جمله پارامونت گلوبال (۲/۲+ درصد)، کامکست (۲+ درصد) و سونی (۰/۳+ درصد) رشد داشته است.
این نوسانات پس از آن رخ داد که ترامپ اعلام کرد اجرای تعرفههای جدید بر واردات از مکزیک و کانادا را تا ۲ اپریل به تعویق میاندازد. این تصمیم تنها دو روز پس از آن اتخاذ شد که او از افزایش ۲۵ درصدی تعرفهها بر کالاهای وارداتی این دو کشور خبر داده بود.
کند شدن رشد مشترکان نتفلیکس پس از دورهای طلایی
صبح پنجشنبه، گروهی از تحلیلگران شرکت مافت-ناتانسون به سرپرستی رابرت فیشمن در گزارشی اشاره کردند که نتفلیکس در نیمه دوم سال ۲۰۲۴، قویترین دوره رشد مشترکان خود را از زمان همهگیری کرونا تجربه کرده و در این مدت ۲۴ میلیون مشترک جدید به دست آورده است.
تحلیلگران معتقدند که چند فصل آینده نیز احتمالاً رشد قوی مشترکان ادامه خواهد داشت که ناشی از محتوای جذاب و مدل اشتراک همراه با تبلیغات است. با این حال، آنها پیشبینی کردند که مزایای سرکوب اشتراکگذاری رمز عبور به تدریج کاهش خواهد یافت.
نتفلیکس اعلام کرده است که از سهماهه نخست سال ۲۰۲۵ دیگر آمار تعداد مشترکان را بهطور منظم منتشر نخواهد کرد. این شرکت پیشتر نیز ارائه پیشبینیهای فصلی مربوط به تعداد مشترکان را متوقف کرده بود. مدیران این شرکت معتقدند معیارهایی مانند میزان تعامل کاربران و سودآوری، بهتر میتوانند وضعیت کلی نتفلیکس را نشان دهند.
کاهش تعامل روزانه مشترکان جهانی
تحلیلگران مافت-ناتانسون در گزارش خود اشاره کردند که میانگین تعامل روزانه مشترکان جهانی نتفلیکس در نیمه دوم سال ۲۰۲۴، حدود ۶ درصد کاهش یافته است. آنها تأکید کردند که رشد چشمگیر تعداد مشترکان، لزوماً به معنای گسترش واقعی پایگاه کاربران نیست، بلکه نتفلیکس توانسته است مدل درآمدی خود را بهطور موثرتری بهینهسازی کند.
تأکید مدیر مالی نتفلیکس بر افزایش سرمایهگذاری در محتوا
در همین حال، روز چهارشنبه، اسپنسر نیومن؛ مدیر مالی نتفلیکس، در یک کنفرانس سرمایهگذاری بیان کرد که هزینههای این شرکت برای تولید محتوا همچنان افزایش خواهد یافت. وی گفت: «ما هنوز به سقف هزینههای تولید محتوا نرسیدهایم.»
نتفلیکس پیشبینی کرده است که در سال ۲۰۲۵ حدود ۱۸ میلیارد دلار برای تولید محتوا هزینه خواهد کرد که ۱۱ درصد بیشتر از ۱۶/۲ میلیارد دلار سال ۲۰۲۴ است.