جیمز گان: جلوههای واقعی بهتر از CGI هستند

با آغاز عصر جدید DC Universe و پایان دوران DCEU، جیمز گان مسیر متفاوتی برای بازسازی این دنیای سینمایی انتخاب کرده است. برخلاف جریان رایج فیلمهای پرزرقوبرق دیجیتالی، او تأکید دارد که استفاده از جلوههای عملی، واقعگرایی و تأثیر عاطفی بیشتری به فیلمها میبخشد.
گان در گفتوگو با پادکست (Phase Hero) درباره فیلم در حال تولید (Clayface) — اثری ترسناک درباره یکی از دشمنان کمتر شناختهشده بتمن — توضیح داد که فیلم بهطور گسترده از گریم و جلوههای فیزیکی بهره میبرد. او گفت: «میدانستیم برخی تصاویر صحنه به بیرون درز میکند. بعضیها پیشنهاد دادند گریم را حذف کنیم و همهچیز را با CGI بسازیم، اما من گفتم: واقعاً چرا؟ اگر چند عکس لو برود، آیا فروش فیلم یک دلار کمتر میشود؟»
به گفته گان، هزینه صدها هزار دلاری جلوههای دیجیتال برای چنین فیلمی توجیهی ندارد، بهویژه وقتی نتیجه نهایی «در نسخه واقعی زیباتر به نظر میرسد.»
فیلم (Clayface) که قرار است در اواخر ۲۰۲۶ اکران شود، با درجهبندی (R) و حالوهوای «وحشت جسمانی» (Body Horror) ساخته میشود و به گفته منابع، بخشی از همان جهانی است که فیلم (Superman) با بازی دیوید کورنسوِت را در خود دارد.
در حالیکه آثار پیشرو مانند (Creature Commandos)، فصل دوم (Peacemaker) و (Supergirl) همگی انتخابهایی جسورانه و غیرمنتظره برای آغاز دنیای سینمایی جدید DC هستند، تصمیم گان برای تکیه بر جلوههای عملی، نشانهای از بازگشت به اصالت و تجربه ملموس سینماست — چیزی که بسیاری از مخاطبان در میان سیل تصاویر دیجیتالی از آن دلتنگ شدهاند.
گان معتقد است این رویکرد نهتنها فیلمها را از نظر بصری ماندگارتر میکند، بلکه میتواند پلی میان سینمای هنری و ژانر ابرقهرمانی باشد؛ تجربهای که شاید بتواند اعتبار تازهای برای DC رقم بزند.