جستجو در سایت

1398/06/30 00:00

شعارزدگی و سطحی‎گرایی برای تقویت گفتمان ضد آمریکایی

شعارزدگی و سطحی‎گرایی برای تقویت گفتمان ضد آمریکایی

 

گفت‌وگوها گرچه در دیالوگ‎نویسی به لهجه دری نوشته شده‎اند اما در اجرا، لهجه دری درست درنیامده و آزار دهنده شده‌است.

 آزاردهنده‎تر از همه برای من این بود که فیلم در شکل کلی‎اش از  ابتدا تا انتها تایید فرهنگ انتحار است. در نخستین رخداد مهم داستانی فیلم،  انتحار در بازار برای آسیب‎زدن به آمریکایی‎ها اتفاق می‎افتد. پیامد این  انتحار هم خسارت‎هایی است که به آمریکایی‎ها زده شده. در ادامه نیز نوع  عملکرد نظامیان آمریکایی به‎گونه‎ای است که بیننده انتحار علیه آمریکایی‎ها  را تایید می‎کند. در انتها هم عملکرد نوجوانی که مدرسه را با تمام  آدم‌هایش منفجر می‎کند یک نوع انتحار است.

میزانسن‎های این فیلم  میزانسن‎های ایرانی و برخاسته از ذهنیت سینماگر  ایرانی و ناسازگار با واقعیتها و اقتضائات و الزامات فرهنگی جامعه  افغانستان هستند. مثلا موزیسینی که کنار جاده نشسته است و ترانه شهر  خالی خانه خالی را در یک بیابان بی‎آب و علف می‎خواند در یک میزانسن ایرانی  است. پدیده موزیسین‎های خیابانی متعلق به جامعه افغانستان نیست، در جامعه  ایرانی، آن هم در کلان شهرهایی مثل تهران است.

در این  فیلم خیلی ساده‌انگارانه فقط لباس مردها بومی شده و لباس زنها و دختران  فیلم یک پوشش خنثی و غیربومی است که هیچ نشانه‎ای از فرهنگ مردم افغانستان  ندارد.

 سینماگر در گفتمان رسانه‎ای ضد آمریکایی و با همان ذهنیت رسانه‎ای به سراغ حضور آمریکا در افغانستان رفته و می‎خواهد یک فیلم در بستر افغانستان بسازد نه درباره افغانستان! پس افغانستان و مردم و فرهنگ افغانستان برایش مهم نیست، تقویت‎کردن گفتمان ضد آمریکایی مهم  است به همین دلیل از کنار شخصیت‎های افغانستانی به سادگی و   سطحی  می‎گذرد.