جستجو در سایت

1397/09/04 12:10

استفاده از ظرفیت های طنز برای رسیدن به جامعه متعالی

استفاده از ظرفیت های طنز برای رسیدن به جامعه متعالی
برنامه های طنز همیشه به عنوان یکی از قسمت های مهم و پرطرفدار صدا و سیما بوده و هست و دیده ایم که در بازه هایی آثاری ساخته شده که تا سال های سال همچنان بازپخش و طرفدار دارد.

  

برنامه های طنز همیشه به عنوان یکی از قسمت های مهم و پرطرفدار صدا و سیما بوده و هست و دیده ایم که در بازه هایی آثاری ساخته شده که تا سال های سال همچنان بازپخش و طرفدار دارد.
دهه هشتاد با آثار مهران مدیری همچون برره، باغ مظفر، مرد هزار چهره و یا آثار مناسبتی رضا عطاران دوران موفقی برای صدا و سیما بود ولی هرچه از آن دوران گذشت شاهد افت کیفی سریال های طنز در تلویزیون شدیم.
توجه به اینکه مخاطب میلیونی تلویزیون و ذائقه شناسی درست مخاطبان مختلف زمینه های ساخت آثار موفقی بود اما متاسفانه هرچه نویسندگان بیشتر به اتاق های بسته و بدون ارتباط با کف جامعه رو آوردند شاهد ساخت آثاری شدیم که فضای زندگی، ارتباطات اجتماعی و معضلات فرهنگی کاملا متفاوتی با جامعه ایرانی دارند.
افت دیگری که صدا و سیما در این سال ها با آن درگیر شده بود پایتخت پسندی هست یعنی اغلب فیلم ها و سریال های ما زندگی و درگیری های مردم در تهران را به تصویر کشیدند تا صفا و صمیمیت مردم شهرستان و این در حالی است که صدا و سیما خود تجربه کرده که سریال پایتخت با فرهنگ شهرستانی چقدر در جای جای کشور طرفدار پیدا کرده است.
البته باید اشاره کرد تاسیس شبکه نسیم قدمی رو به جلو بود که جای تشکر و قدردانی از مدیران سیمای کشور دارد ولی شاهد آن هستیم که در زمان هایی که برنامه های پرمخاطب مانند خندوانه و دورهمی پخش نمی شوند افت مخاطبان این شبکه نیز کاملا محسوس است و این نیز خود سندی بر ذائقه شناسی نادرست در سایر برنامه های این شبکه می باشد.

ساخت برنامه های طنز شبکه نسیم به شیوه جدید تقریبا با خنداونه شروع شد البته نقطه اوج خندوانه را باید فصل دوم و حضور جناب خان در این برنامه دانست و یا دورهمی که با ظاهر و شیوه ای جدید نسبت به خندوانه با معرفی شخصیتی به نام قیمت به محبوبیتی به مراتب بیشتر از خندوانه میان مردم رسید.

یکی از ستون های اصلی که بار طنز این برنامه ها را به دوش می کشد بخش استندآپ کمدی است که این روز ها بشدت جا افتاده و جوانان هم علاقه مند به دیدن و هم مشتاق رسیدن به مشهوریت بالای این حرفه هستند. برگزاری مسابقه خنداننده شو زمینه حضور افراد توانا و علاقه مند را فراهم کرد که به نوبه خود جای تقدیر از عوامل این برنامه را داشت اما باید توجه کرد که خودمانی و خانوادگی بودن دو کلید واژه موفقیت خنداونه بود که با حضور استدآپ کمدین های جوان تهدید هایی نسبت به عملکرد خوب این مجموعه شد.

درست است که تیم خندوانه قصد آزاد گذاشتن افراد برای این مسابقه را داشت اما باید عرض کنیم محتوایی که در برنامه ای با مخاطب میلیونی عرضه می شود باید چندین بار از فیلتر های کارشناسانه در زمینه های مختلف عبور کند تا فقط هدفمان خندادن خشک و خالی و بدون محتوا نباشد چرا که اگر هدف فقط خندیدن است می توان به سینما مراجعه کرد که امروز پر از فیلم های طنز بی محتوا و بعضا مبتذل شده که فقط دو ساعت شما را بدون ایجاد یک سوال و یا به تصویر کشیدن یک معضل اجتماعی یا فرهنگی میخنداند.

با پایان اربعین حسینی و گذشت روز های پایانی ماه صفر شروع پخش مجدد خنداونه نیز آغاز خواهد شد خواست اصلی مخاطبان شوخی های به جا و تاثیرگذار جناب خان و فرهنگ سازی در این برنامه پرمخاطب می باشد همچون فصل دوم و طرح های کتاب خوانی که در فصل های جدید جای خود را به خندادن بی محتوا داده اند. 

باید از ظرفیت های طنز برای رسیدن به جامعه متعالی استفاده کرد و با این کار به هر دو هدف می رسیم یعنی خندادن مردم و ایجاد فضای نشاط آور برای گذران اوقات فراغت خانواده ها و هم عرضه محتوای مناسب برای جلب توجه مردم و اصلاح معضلات و فرهنگ یا عادات اشتباه.