نقد فیلم(Army of the dead)
نقدفیلم ارتشمردگان(Army of the dead)
به نام خدا
گاهی اوقات افراط و تفریط های سینمایی در بین منتقدان و حتی مخاطبان و سینه فیل ها به چنان شدتی زیاد میشود که یک سری حقایق از بین میروند. حقایقی که از قبل وجود داشتند و به صرف دعاوی افراطی میان دو طرف نادیده گرفته میشوند. نمونه بارز این مسئله به دو ماه پیش و فیلم لیگ عدالت زک اسنایدر برمیگردد. با اینکه من در نقد از فیلم دفاع کردم، اما برخی طرفداران افراطی تا جایی پیش رفتند که فیلم را شاهکار سینمایی و دارای تصاویر بدیع و الفاظی چون مکتب زک و... خواندند.
گویی مرحوم فلمینگ از گور برخاسته و بربادرفته ی 2 را ساخته!
زک اسنایدر فیلمسازی تاثیر گذار و مهم است، اما مولف نیست که دیگران برایش مکتب و... بسازند. ساخت فیلم ابرقهرمانی هنر خاصی نمیخواهد. به کارگردانان یا بهتر است بگوییم اپراتور های فیلمهای ابرقهرمانی نگاهی بیندازید. ببینید کدامشان فیلمساز هنری و ارزشی بودند.طرفداران افراطی و چشم و گوش بسته ی دی سی، وقتی دیدند هیچ کس به جز اینایدر به این جهان اهمیت نمیدهد زک اسنایدر فن شدند. نه به فیلم شنیع 300 و نه به ژانر اصلی کارگردان نگاه کردند. چیزی که زک اسنایدر را قدرتمند کرده مرد فولادین و بتمن و... که ابدا از هیچ لحاظ به پای آثار مارول نمیرسند و فقط ادای تم دارک آن را در میآورند نیست. چیزی که وی را قدرتمند کرده ژانر زامبی است. بازسازی زک اسنایدر از طلوع مردگان جرج رومرو که خود یکی از شاهکار های سینمای زامبی است بسیار برای اسنایدر مناسب حال بوده. البته کسانی هم مثل جیمز گان بوده اند که از سینمای دانشجویی و کالت به سینمای ابرقهرمانی رسیدند و موفق شدند. اما این نظریه که سوپرهیرو مووی ها کارگردان مؤلف نمیخواهند همچنان مطرح است. این مقدمه چینی ها برای این بود که تبحر اسنایدر را در ژانر زامبی مشاهده کنیم. فیلمهای جدید اکثر فیلمسازان درسال 2020 تا اکنون که ارتش مردگان پخش شده بسیار ضعیف تر از آثار اولیه شان است.از تنت نولان تا روح پیت داکتر و از قطار بوسان 2 یان سنگ هو تا...
همه و همه در معرض خطر اند. و این عجیب است که فیلم جدید اسنایدر در ژانر خودش(یعنی زامبی) همچنان پیشتاز است. ارتش مردگان قطعا نه بهترین فیلم 2021 و نه بهترین فیلم ژانر زامبی است. نه مثل جرج رومرو جنبه ی هنری دارد و نه ماندگار میشود. حتی نه درجه پایین است و نه فراموش میشود. ارتش مردگان واقعاً فیلم عحیبی است!!!
حتی استفاده واژه عجیب هم باعث نمیشود فیلم، جدید /خاص/و یا همان عجیب باشد.
داستان، سرقتی بزرگ در لاس وگاس را روایت میکند که در قرنطینه است و پر از زامبی و ببر و...
16 سال پیش نیز در ریمیک طلوع مردگان شاهد دستکاری هایی در روند فیلمنامه بودیم و برای اولین بار زن چاق زامبی و نوزاد زامبی را مشاهده کردیم. اسنایدر دوباره از همان فاکتور استفاده کرد و زامبی های متمدن را به تصویر کشید. البته هدف، اسپویل داستان نیست. هدف حتی بررسی فیلم نیز نیست زیرا چیزی برای بررسی و تحلیل و ندارد. یک سرگرمی عجیب و جدید و در عین حال تجاری و غیر هنری(مثل خیلی از آثار نتفلیکس) برای طرفداران این ژانر است. فیلمی که نه چیزی به شما میافزاید و نه چیزی کم میکند. چرا، شاید از وقت و هزینه تان کم شود. ولی اگر دنبال سرگرمی و تفریح ساده هستید ارزشش را دارد. در غیر این صورت تماشای بسیاری از فیلمها گرفتن سرمایه، وقت و... از شماست.
هدف این نقد یا بهتر است بگوییم یادداشت(زیرا نقد واژه ای برای آثار هنری است) واکاوی این مسئله است که سرویس استریم های آنلاین مثل نتفلیکس و...، در عین سود و کمک به سینما چه ضرر ها و زیان های مخربی برای هنر هفتم دارند. ارتش مردگان و فیلمهایی از این قبیل میگویند :ما هستیم که خطر محسوب میشویم. سینمای سرگرم کننده و تجاری خطر نیست اما صرف آن خطر است. اگر اسکورسیزی میگوید فیلمهای ابرقهرمانی شهربازی اند نه سینما، بی جا نمیگوید. فیلمهای ابرقهرمانی بسیار سرگرم کننده و سرپا آور هستند. اما صرف اینکه رکورد فروش فیلمهای ارزشی را بزنند یعنی لقمه بزرگ تر از دهانشان برداشتند و سینما را به تجارت خانه تبدیل کردند. فیلمهای امپرسیونیست دیوید لینچ همگی بمب و شکست گیشه ای اند، اما آیا لینچ ادامه نمیدهد. خیر، قوی تر ظاهر میشود. سینما با جنبه ی هنری سینما شد نه سرگرمی و تجارت. خیلی از فیلمهایی که از این سرویس استریم ها پخش میشوند حتی لایق واژه سرگرمی هم نیستند. فیلمهایی بی قاعده با فرم غلط و بی تکنیک.(مبتذل)*
باز army of the dead زک اسنایدر به بیشتر این آشغال هایی که به مردم تحویل میدهند شرف دارد. چون لااقل تکنیکش درست است و به شعور مخاطبش توهین نمیکند. ادعایی هم به آرت مووی بودن ندارد. مسئله همینجاست. بسیاری از فیلمها ادعای هنر میکنند در صورتی که سرگرمی هم نیستند. اگر هنر این باشد مکانیکی و آشپزی هم هنر است. کار در کارخانه هم هنر است.
چیزی که عجیب و در عین حال غیر قابل باور است، این است که نقد های منتقدان جهانی به این آثار نقد هایی بچه گانه، لوس، بی محتوا و تحریف شده اند. گویی نقد سالهاست در هنر مرده!