جستجو در سایت

1404/06/18 22:31

نقد فیلم Bad Apples؛ طنز تلخ آموزشی با بازی درخشان سرشه رونان که نیمه‌کاره می‌ماند

نقد فیلم Bad Apples؛ طنز تلخ آموزشی با بازی درخشان سرشه رونان که نیمه‌کاره می‌ماند
فیلم «سیب‌های فاسد» با محوریت یک معلم تنها و سرخورده، تلاش می‌کند تا مرزهای جسارت در روایت از فروپاشی اخلاقی معلمان را به چالش بکشد. هرچند بازی‌های قدرتمند سرشه رونان و هم‌بازی‌های جوانش قابل تحسین است، اما کارگردانی و فیلمنامه در نهایت از ارائه تصویری تکان‌دهنده و بی‌پرده بازمی‌مانند.

ترجمه اختصاصی سلام سینما – نگار رعنایی: «سیب‌های فاسد» (Bad Apples)، ساخته جاناتان اتزلر و اقتباسی از رمان سوئدی (The Unwanted)نوشته راسموس لیندگرن، با فضایی تاریک و در عین حال طنزآلود، سرنوشت یک معلم درمانده را دنبال می‌کند که درگیر شاگردی پرخاشگر و غیرقابل کنترل می‌شود. با وجود ظرفیت بالای داستان برای تبدیل‌شدن به اثری شوکه‌کننده، «سیب‌های فاسد» میان تردید و محافظه‌کاری سرگردان است و فرصت پررنگی برای طرح دیدگاهی رادیکال‌تر از دست می‌دهد.

در فیلم «سیب‌های فاسد»، سرشه رونان نقش «ماریا» را ایفا می‌کند؛ معلمی تنها در شهری خاکستری‌گون در بریتانیا که شور و شوق اولیه‌اش در تدریس به مرور رنگ باخته است. علت این فرسودگی، شاگردی به نام «دنی» (با بازی ادی والر) است؛ پسربچه‌ای خشونت‌طلب که تمام تمرکز کلاس و توان ماریا را به خود اختصاص داده و او را به نگهبانی از جمعی خشمگین بدل کرده است.

کارگردان، جاناتان اتزلر، به‌خوبی ناامیدی و بن‌بست محیط آموزشی را به تصویر می‌کشد، اما فیلم بیش از آنکه فریادی برای وضعیت معلمان کم‌قدردان و کم‌منبع باشد، به دنبال ساختن فضایی از تخطی و مرزشکنی اخلاقی است. با وقوع یک جرم شتابزده، رابطه ماریا و دنی شکل تازه‌ای به خود می‌گیرد؛ مسیری که هرچه جلوتر می‌رود، بیشتر از باورپذیری دور می‌شود.

رونان در نقش ماریا نمایشی چندلایه ارائه می‌دهد؛ او هم‌زمان خشم فروخورده و عطش خطرناک شخصیتش را آشکار می‌کند و تماشاگر را در تعلیقی دائمی نگه می‌دارد. والر نیز در نخستین حضور جدی‌اش، با ترکیبی از بی‌رحمی و آسیب‌پذیری، دنی را به پسرکی در آستانه سقوط یا نجات بدل می‌سازد. حضور نیا براون در نقش «پاولین» – شاگردی ظاهراً بی‌آزار اما در باطن بی‌رحم – نیز به‌عنوان نقطه‌ای محوری، جنبه تاریک‌تر و شاید ترسناک‌تر سیستم آموزشی را نمایان می‌کند.

با وجود لحظاتی از طنز سیاه و تصویرسازی فنی قوی، از جمله نمای پایانی اثرگذار، فیلم در کلیت خود میان شوخ‌طبعی و رادیکالیسم سرگردان می‌ماند. فقدان موضع‌گیری جسورانه یا استدلالی پیچیده باعث می‌شود «سیب‌های فاسد» بیشتر شبیه به آزمایشی نیمه‌کاره جلوه کند تا اثری تکان‌دهنده و ماندگار.

این فیلم که نخستین بار در جشنواره فیلم تورنتو ۲۰۲۵ به نمایش درآمد، قرار است در آینده نزدیک اکران عمومی شود.


ارسال دیدگاه
captcha image: enter the code displayed in the image