جستجو در سایت

1404/06/11 12:48

ریز احمد هملت را به تریلری معاصر تبدیل کرد

ریز احمد هملت را به تریلری معاصر تبدیل کرد
بازیگر و فیلم‌ساز بریتانیایی-پاکستانی، ریز احمد، نسخه‌ای تازه و هیجان‌انگیز از «هملت» را ارائه داده که داستان شاهزاده دانمارکی را در لندن معاصر روایت می‌کند و فضایی پرهیجان و پرتحرک دارد.
به گزارش سلام سینما

در اقتباس جدید نمایشنامه «هملت»، این شخصیت دیگر مردی دودل و افسرده نیست؛ او فعال، مصمم و منتظر لحظه‌ای است تا عدالت را برقرار کند. ریز احمد و کارگردان، انیل کاریه، با حذف شخصیت‌ها و صحنه‌های غیرضروری، تمرکز کامل را روی ذهن و احساسات هملت گذاشته‌اند و با انتقال داستان به دنیای معاصر، قدرت و فساد را به شکلی تازه و ملموس نشان داده‌اند.

ریز احمد معتقد است که محققان شکسپیر درک کاملی از هملت ندارند. او می‌گوید شاهزاده دانمارکی در مونولوگ معروف «بودن یا نبودن» به دنبال پایان دادن به زندگی خود نیست، بلکه می‌خواهد شجاعت و اراده‌اش را نشان دهد. احمد توضیح می‌دهد: "موضوع این است که آیا ما حاضر به زندگی زیر ظلم هستیم؟ می‌جنگیم یا تسلیم می‌شویم؟"

در این اقتباس، هملت دیگر مردی دودل و در تردید نیست؛ او پیوسته فعال است، تحقیق می‌کند، طرح‌ می‌ریزد و شواهد جمع‌آوری می‌کند تا برای انجام اقدامی غیرقابل تصور آماده شود.

این نسخه از «هملت» با انتقال مکان داستان به لندن مدرن و جایگزینی دربار سلطنتی با خانه‌های بزرگ و تجملی سران گروه‌های تجاری جنوب آسیا و خانواده‌هایشان، تفاوت‌های بنیادینی ایجاد کرده است. متن نیز کوتاه شده و شخصیت‌ها و صحنه‌های غیرضروری حذف شده‌اند تا تمرکز بر هملت و ذهن آشفته او باشد.

کارگردان، انیل کاریه، می‌گوید: "قوانین نانوشته‌ای وجود داشت، اما اکنون مردم حتی سعی نمی‌کنند جرم خود را پنهان کنند. زمین زیر پای هملت در حال لرزیدن است و مانند بسیاری افراد امروز، او از اتفاقات اطرافش خشمگین است اما احساس قدرت ندارد."

ریز احمد اولین بار در نوجوانی با «هملت» آشنا شد و احساس تعلق نداشتن به جمع هم‌سن و سال‌هایش او را به شخصیت هملت نزدیک کرد. حتی پس از موفقیت در فیلم‌های بلاک‌باستر و دریافت نامزدی اسکار، احمد آرزو داشت تأثیر خود را روی این شاهزاده‌ی مرموز بگذارد و نزدیک به یک دهه روی فیلمنامه کار کرد تا در نهایت با کاریه همکاری کند.

هدف احمد و کاریه، دموکراتیک کردن شکسپیر و ارائه آن به شکلی زنده، فوری و معاصر بوده است. طول این نسخه به نصف نسخه اصلی کاهش یافته و پرتحرک و هیجان‌انگیز شده است؛ از جمله مونولوگ معروف «بودن یا نبودن» که در حین رانندگی هملت با سرعت بالا و عبور از ترافیک اجرا می‌شود. کاریه درباره این صحنه می‌گوید: "همیشه سؤال این بود که چگونه این مونولوگ زنده و ملموس به نظر برسد؟ پاسخ این بود که او پشت فرمان یک خودرو در حال حرکت به سمت یک کامیون باشد."


 


اخبار مرتبط
ارسال دیدگاه
captcha image: enter the code displayed in the image