جستجو در سایت

1401/03/02 01:45

اولین واکنش منتقدان به فیلم عنکبوت مقدس علی عباسی | کن 2022

اولین واکنش منتقدان به فیلم عنکبوت مقدس علی عباسی | کن 2022
اولین نقد‌ها برای فیلم «عنکبوت مقدس»(Holy Spider) ساخته علی عباسی منتشر شد. این فیلم در هفتاد و پنجمین جشنواره کن حضور دارد.

ترجمه اختصاص سلام سینما - «عنکبوت مقدس»(Holy Spider) فیلم جدید علی عباسی امروز 1 خرداد، برای اولین بار در جشنواره کن 2022 به نمایش درآمد و توجه منتقدان را به خود جلب کرد.


صفحه ویژه جشنواره فیلم کن


اولین نقدها به فیلم عنکبوت مقدس ساخته ی علی عباسی

پیتر بردشاو، منتقد مجله گاردین

«عنکبوت مقدس»(Holy Spider) یک قاتل زنجیره‌ای می‌باشد که برخلاف عرف فراتر از حد عادی عمل می‌کند. داستان بعد از دستگیری عنکبوت یا همان سعید حنایی ادامه دارد و به نمایش متکبرانه وی از ظلم و ستم در سلول زندان، دادگاه و مطبوعات پر و بال می دهد. 

 

دیوید ارلیچ، منتقد مجله ایندی وایر

فیلم «عنکبوت مقدس»(Holy Spider) علی عباسی با داستان گیرای خود قطعا با فیلم‌هایی با محوریت قاتل زنجیره‌ای مقایسه می‌شود. اما فیلم «عنکبوت مقدس» براساس داستان واقعی است. براساس مرد کارگری که شانزده زن فاحشه را در مشهد خفه می‌کند و معتقد است که زن‌ستیزی وی بخشی از جهاد او برای پاک کردن شهر از فحشا می‌باشد. پس قاعدتا نمی‌شود فیلم جدید علی عباسی را با فیلم‌هایی چون «زودیاک»(Zodiac) و یا «خاطرات قتل»(Memories of Murder) مقایسه کرد. اتفاقا بر عکس، سعید حنایی در اجرای ماموریت خود از این دست‌و‌پا چلفتی‌تر نمی‌توانست عمل کند. 

زهرا امیر‌ابراهیمی به خوبی توانسته از شخصیت آرام خود کارکتر قوی بیرون بکشد و خشم قابل لمسی را در وجود آن بدمد.  

 

فیونولا هالیگان، منتقد مجله اسکرین دیلی 

تماشای فیلم «عنکبوت مقدس»(Holy Spider) سخت است. سعید حنایی معروف به عنکبوت که در واقعیت هم وجود داشته، کارگر‌های جنسی را با روسری‌های خودشان خفه می‌کرده. دوربین علی عباسی دوست دارد چنین صحنه‌هایی را به تصویر بکشد. در این که سعید حنایی چه کسی است هیچ شکی نیست. تنها مسئله‌ای که وجود دارد این نکته است که چرا تماشاگران  بارها باید شاهد صحنه‌های قتل عنکبوت باشند. اگرچه به این سوال در انتهای فیلم پاسخ داده  خواهد شد. اهرم دراماتیک فیلم، خبرنگار زن داستان است که برای دنبال کردن پرونده سعید حنایی به مشهد می‌رود. گرچه کارهای این خبرنگار در طول فیلم منطقی به‌نظر نمی‌رسد، اما قطعا علی عباسی از آن به عنوان اهرمی برای نشان دادن زن ستیزی در شهر مشهد به خوبی استفاده کرده است.

افراد مرتبط