سینمای ایران باید از تجربه جهانی کیارستمی الهام بگیرد
رائد فریدزاده در برنامه «هفت» حضور یافت و درباره وضعیت سینمای ایران در عرصه بینالملل صحبت کرد. او به اهمیت سینمای ایران از دهه ۶۰ و تاثیر آثار عباس کیارستمی بر باز شدن درهای جهانی به روی سینمای ایران اشاره کرد. فریدزاده گفت: «سینمای نوین ایران همیشه بعد بینالمللی داشته و از اواخر دهه ۶۰ تا دهه ۹۰ با آثار مهمی مانند جدایی نادر از سیمین و فروشنده که جایزه اسکار گرفتند، به این وجهه افزوده شده است.»
وی افزود: «در حالی که همیشه توجه به بعد جهانی سینمای ایران برای مدیران مهم بوده، گاهی این ارتباط ضعیفتر شده است. برای موفقیت در بازارهای جهانی، نیاز به مخاطبسنجی و بازارسنجی از ابتدا داریم و این امر نیازمند آموزش و پیشفرضهایی است.»
رئیس سازمان سینمایی درباره بازار چین گفت: «چین اکنون بزرگترین بازار برای فیلمهای خارجی است و آمریکا بیشترین فروش را در این کشور دارد. تولید مشترک در سینمای ایران به توافقنامه نیاز دارد، در حالی که در کشور ما به دلیل پیچیدگیهای اداری، تفاهمنامهها جایگزین توافقنامهها شدهاند.»
فریدزاده همچنین به سینمای تجاری ایران و آثار کمدی اشاره کرد و تاکید کرد: «صنعت سینما نمیتواند سرگرمی را نادیده بگیرد، اما مهم این است که چگونه این صنعت را شکل دهیم. تنوع در سبد سینمایی ضروری است تا از تکرار و کاهش مخاطب جلوگیری کنیم.»
وی درباره سینمای اجتماعی و کودک و نوجوان گفت: «در این حوزه، سینما میتواند کمکحال آموزش و پرورش باشد، اما متاسفانه تولیدات محدود است. باید از صندوقهای حمایتی برای سودآوری این سینما بهرهبرداری کنیم.»
در پایان، فریدزاده از تغییرات در انجمن سینمای جوان سخن گفت و اظهار امیدواری کرد که با حضور بهروز شعیبی به عنوان رئیس این انجمن، تحولات مثبتی در زمینه آموزش و تولیدات سینمایی صورت گیرد.