وقتی شهرام شب پره و ابی همبازی بودند | از دوستی قدیمی تا قهر پرحاشیه
.png?w=1200&q=75)
نام شهرام شبپره بیشتر با موسیقی پاپ ایرانی گره خورده، اما حضور او در سینمای دهه 50 شمسی، بخشی کمتر دیدهشده از فعالیتهای هنریاش است. بخشی که در آن، همکاریهایی میان او و دیگر چهرههای سرشناس، از جمله ابراهیم حامدی (ابی) شکل گرفت.
بیشتر بخوانید :
حمله تند شهرام شب پره به ابی: زنذلیل است و پسر ناتنی اش نمی گذارد همدیگر را ببینیم!
دلیل توجه دوباره به این همکاریها، گفتوگوی اخیر شهرام شبپره با علی ضیا است؛ جایی که بهصراحت از فاصله ایجادشده بین خودش و ابی سخن گفت. شبپره ادعا کرد که سالهاست از ابی خبری ندارد و پیغامهایش هم بیپاسخ ماندهاند. بهگفته او، نقش پسر ناتنی ابی در این فاصلهگرفتن پررنگ است: «ده تا پیغام گذاشتم... دلم برات تنگ شده، ولی اون پسره نمیذاره. حالا نمیدونیم تَنیاش بود، چی کار میکرد!»
این جمله باعث شد نام این دو چهره در فضای رسانهای دوباره کنار هم قرار بگیرد، اما اینبار نه روی صحنه، بلکه در خاطرات همکاری مشترک در فیلم و سریال.
مهمترین همکاری سینمایی آنها به فیلم اجتماعی «بوی گندم» (1356) به کارگردانی امیر مجاهد و فرزان دلجو بازمیگردد؛ فیلمی تلخ درباره فقر، اعتیاد و سقوط اجتماعی. سیامک، اسی و تقی سه دوست بیکار و بیپولاند. تقی به اعتیاد گرفتار است و هشدارهای سیامک برای ترک مواد را نادیده میگیرد. در این میان، سیامک با گندم، زنی ساده که در یک هنرستان دخترانه رختشویی میکند، آشنا میشود. اما وقتی مسئولان هنرستان از رابطه آنها باخبر میشوند، گندم را اخراج میکنند.
در این فیلم، ابراهیم حامدی (ابی) در نقشی متفاوت، بهعنوان یک دزد معتاد ظاهر شده است.
نمونه دیگر همکاری آنها در سریال «خداحافظ تهران» (1361) بود؛ نخستین سریال ایرانی ساختهشده در خارج از کشور با حضور جمعی از خوانندگان و بازیگران شناختهشده مانند فرزان دلجو، ابی، شهره صولتی، آیلین ویگن و البته شهرام شبپره. ابی ترانه تیتراژ سریال را با نام «با تو» اجرا کرد. پروژهای که ناتمام ماند و نتوانست ادامه پیدا کند.
در کنار این دو همکاری، شهرام شبپره سابقه بازی در فیلمهایی چون «ماهیها در خاک میمیرند» (1356)، «علفهای هرز» (1355) و «شب غریبان» (1354) را هم دارد؛ آثاری که برخی از آنها با حضور بازیگران مطرحی مثل جمشید مشایخی و گوگوش همراه بودند.
هرچند بازیگری مسیر اصلی فعالیتهای شبپره نبود، اما مرور این آثار نشان میدهد که او در برههای از سینمای ایران، حضوری فعال داشته است؛ حضوری که حالا با حاشیههای روابط شخصی گذشتهاش، بار دیگر به کانون توجه بازگشته است.