چرا با وجود سود نجومی انیمه در ۲۰۲۴ استودیوها هنوز با مشکلات مالی دست و پنجه نرم میکنند؟
.jpg?w=1200&q=75)
گزارش Teikoku Databank نشان میدهد که اگرچه صنعت انیمه رشد ۴ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۳ داشته، تنها ۳۷.۲٪ از استودیوها توانستند افزایش درآمد داشته باشند. تقریباً ۴۱.۸٪** درآمد ثابتی داشتند و ۲۰.۹٪** با کاهش روبرو شدند. در بخش سوددهی نیز وضعیت نامطلوب است: تنها ۴۰٪ از استودیوها سود خود را افزایش دادند، درحالیکه ۲۵.۵٪ کاهش سود و ۳۴.۵٪ زیان عملیاتی گزارش کردند.
علت اصلی مشکلات، کمبود نیروی انسانی و افزایش هزینههای تولید است. استودیوها به دلیل کمبود انیماتور مجبور به طولانیتر کردن برنامه انتشار انیمهها هستند که هزینهها را بالا برده و سوددهی را کاهش میدهد. گزارشها همچنین به شرایط سخت کاری در استودیوهایی مانند MAPPA اشاره کردهاند، که موجب تأخیرهای مکرر در عرضه سریالها میشود؛ حتی آثاری محبوب مانند (Bleach: Thousand-Year Blood War) نیز با تأخیر مواجه شدهاند.
جالب آن که حتی پروژههای موفق میتوانند با زیان مالی همراه باشند؛ برای مثال، استودیو A-1 Pictures با وجود موفقیت سریال (Solo Leveling)، حدود ۱.۲ میلیون دلار کاهش درآمد را در سال ۲۰۲۵ تجربه کرده است.
با این حال، رشد کلی صنعت نشان میدهد که انیمه همچنان بازار بزرگی دارد و در کوتاهمدت در خطر نیست. اما کاهش تعداد تولیدات جدید نیز هشداردهنده است؛ در سال ۲۰۲۳ تنها ۳۰۰ سریال تولید شد که کمترین تعداد در یک دهه اخیر است و نسبت به ۳۶۱ عنوان در سال ۲۰۱۶ کاهش چشمگیری دارد.
کارشناسان معتقدند تا زمانی که استودیوها نتوانند شرایط کاری و جذب نیروی انسانی را بهبود دهند، مشکلات مالی و تأخیرها ادامه خواهد داشت. اگرچه انیمه همچنان در مسیر رشد است، تغییرات عمیق ساختاری برای حفظ جایگاه جهانی آن ضروری به نظر میرسد.