امیر عابدی: عکاسان راویان تاریخ تصویری فرهنگ و هنر ایراناند

عابدی با بیان اینکه عکاسی سینما ترکیبی شگفتانگیز از همه شاخههای عکاسی است، خاطرنشان کرد: «عکاس باید راوی صادق قصه باشد و پیش از هر چیز، سناریوی فیلم را بشناسد.» او معتقد است عکاسان جوان بدون تحلیل و شناخت کافی از داستان، تنها به ثبت تصاویر سطحی بسنده میکنند.
این عکاس باسابقه همچنین وضعیت آموزش عکاسی در کشور را نامطلوب توصیف کرد و گفت: «با وجود امکانات دیجیتال، هنوز خطاهای ابتدایی در نورسنجی و کمپوزیسیون دیده میشود. این مسئله ریشه در ضعف آموزش پایهای دارد.»
عابدی با اشاره به نخستین تجربه دیجیتال خود در فیلم «مزرعه پدری» و فعالیت در پروژههایی چون «باغ خورشید»، «پرواز در نهایت»، «درد مشترک» و «قرمز»، تأکید کرد: «هر عکس بخشی از تاریخ و فرهنگ این سرزمین است و مسئولیت ما عکاسان، ثبت عمیق و ماندگار این لحظات است.»
او در پایان با انتقاد از شرایط اقتصادی و کمتوجهی به شأن حرفهای عکاسان گفت: «تجهیزات ما معادل چند خودرو ارزش دارد، اما دستمزدها تناسبی با این هزینهها ندارد. عکاسان نیازمند حمایت واقعی، بیمه و جایگاهی درخور شأن حرفهای خود هستند.»