بحران پنهان پشت موفقیت Spy x Family

با وجود استقبال گسترده جهانی از انیمه محبوب (Spy x Family)، پشت پرده اوضاع به آن سادگی که به نظر میرسد نیست. استودیوی «ویت» (Wit Studio) که تولید این انیمه را بر عهده دارد، در تازهترین گزارش مالی خود زیان قابل توجهی را اعلام کرده است؛ زیانی که تردیدهایی جدی درباره ثبات آینده این استودیو و پروژههای بزرگ آن ایجاد کرده است.
موفقیتهای پیاپی «ویت» با آثاری چون (Attack on Titan)، (Vinland Saga) و (Ranking of Kings)، این استودیو را به یکی از چهرههای مطرح صنعت انیمه بدل کرده بود. اما گزارش مالی پایان سال ۲۰۲۵ نشان میدهد که این استودیو با وجود رشد درآمد، نتوانسته هزینههای فزاینده را پوشش دهد و در نهایت متحمل زیانی چند میلیاردی شده است. این موضوع نشاندهنده شکنندگی صنعت انیمه حتی برای موفقترین استودیوهاست.
طبق گزارش مالی جدید، استودیوی ویت در سال مالی منتهی به ماه مه ۲۰۲۵ زیانی بالغ بر ۱۷۰ میلیون ین ژاپن (حدود ۱.۱۵ میلیون دلار آمریکا) ثبت کرده است. این در حالی است که درآمد کل استودیو با رشد ۷.۱ درصدی به بیش از ۴.۵ میلیارد ین (نزدیک به ۳۰ میلیون دلار آمریکا) رسیده است. اما هزینههای بالای تولید موجب شد این رشد درآمدی به سودآوری تبدیل نشود.
در سال گذشته، ویت سودی معادل ۲۷۱ میلیون ین گزارش کرده بود که نشانهای از جایگاه قدرتمند آن در بازار انیمه به شمار میرفت. اما افت شدید اخیر نشان میدهد که افزایش هزینهها و پروژههای پرریسک، توانسته بخش بزرگی از درآمد را ببلعد.
از جمله پروژههایی که در این دوره مالی معرفی شدند، میتوان به عناوینی مانند (True Samurai Legend Yaiba)، (Moonrise) و (Suicide Squad Isekai) اشاره کرد. این آثار برخلاف (Attack on Titan) یا (Spy x Family)، نتوانستند توجه گسترده و فروش بالایی به همراه داشته باشند و همین مسئله به زیاندهی استودیو دامن زده است.
با این حال، امید ویت به آینده به دو پروژه مهم گره خورده است: فصل سوم (Spy x Family) که قرار است در اکتبر امسال منتشر شود و بازسازی انیمه (One Piece) با روایتی نزدیکتر به مانگای اصلی. موفقیت جهانی این دو پروژه میتواند آینده مالی استودیو را نجات دهد؛ اما شکست احتمالی، هزینههای سنگینی به همراه خواهد داشت.
وضعیت کنونی ویت نمونهای بارز از واقعیت صنعت انیمه امروز است؛ جایی که حتی آثار تحسینشده نیز تضمینی برای سودآوری ندارند و استودیوها ناچارند میان رشد، هزینههای هنگفت و ریسک پروژههای تازه تعادل برقرار کنند. برای هواداران، این یک هشدار است که محبوبترین آثار نیز به همان اندازه پایدارند که استودیوهای پشت آنها بتوانند دوام بیاورند.