تشخیص هویت
"وقت نهار"
کارگردان : علیرضا قاسمی
نویسنده : علیرضا قاسمی
تهیهکننده : علیرضا قاسمی
بازیگران : خورشید چراغیپور ، رویا بختیاری ، سیاوش چراغیپور ، امیر تقدیری ، پیمان نعیمی و محمد امینی و ...
جوایز و موفقیتهای ملی و بینالمللی:
نامزد نخل طلای بهترین فیلم کوتاه از هفتادمین جشنواره فیلم کن / منتخب جشنوارههای بینالمللی مورد تایید آکادمی علوم و هنر آمریکا / برنده جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره نهال/ برنده جایزه بهترین تصویربرداری و بهترین فیلمنامه جشنواره Flamingo / برنده جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم شهر / جایزه بهترین عنوان فیلم، بهترین سکانس و بهترین فیلمنامه جشنواره فیلمنامه Frappa / برنده جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فیلم کوتاه ده / برنده جایزه بهترین فیلم جشنواره James River / تندیس بهترین فیلم دانشجویی جشنواره فیلم کرواسی / دیپلم افتخار بهترین فیلم کوتاه جشنواره Ojai امریکا را در کارنامه خود دارد.
توضیحات :
وقت ناهار هم یک فیلم تلخ اجتماعی است با ساختاری رئالیستی که با نمایی از دستها شروع میشود ، دستهای خورشید چراغیپور بازیگر اصلی فیلم ، دستهایی که لاکهای روی ناخنهایش تقریباً پاک شدهاست ، به نظر میرسد فیلم بیش از اندازه درگیر رئالیسم است ، رئالیسمی که بیش از هر چیز در محدوده واقع نمایی گیر میکند و در آن دختری پانزدهسالهای برای تشخیص هویت مادرش به بیمارستان میرود تا جسد مادرش را که در تصادفی کشته شده و حالا در سردخانة بیمارستان است شناسایی کند ، اما مسئولین بیمارستان به دلیل سن کم وی مانع ورود او به سردخانه میشوند وقتی از او میخواهند با یک بزرگترش بیاید میگوید کسی را ندارد جز یک خواهر کوچکتر، و پدرش هم در کمپ ترک اعتیاد است و دختر با اصرار زیاد ، پرسنل بیمارستان را قانع میکند که جز او کسی برای تشخیص هویت وجود ندارد و وارد سردخانه میشود و دختر را با جسد مادرش تنها میگذارند و در پایان معلوم میشود او آمده تا مواد مخدری را که تصور میکرده در جیبهای مادرش است بردارد و وقتی آنها را در جیبهای لباس مادر پیدا نمیکند دست به گشتن مواد در دهان مادر میکند و ... ايده ي ناب و دردناك داستان تيره و تراژدي غم بار فیلم وقت نهار نشات گرفته از ذهن ايده پرداز و خلاق جواني است كه عمق درد و اندوه را در فضايي رئال به نمايش گذاشته است و در ساختار فیلم کارگردان شيوه ي معماگونه خود را به گونه اي پيش برده كه تشخيص ادامه ي داستان فيلم را براي بيننده غيرممكن كرده و تاثير شوك رويارويي با واقعيت تلخ پيش آمده را در ذهن و روان بيننده باقي گذاشته است و با بهره گيري از نماهاي بلند و پلان هاي نفس گير بيشتر تماشاگر را به دنياي دختر بخت برگشته ي مستاصل نزديك تر ميكند و به دور از تكلف و پيچيدگي از شيوه اي كلاسيك در پيش برد داستان فيلم بهره مي گيرد و تا واپسين دقايق نفسگير سكانس سردخانه و به يكباره، تفكري جديد را از زندگي و شرايط دختر به مخاطب مي فهماند و او را براي رويارويي وي با مردي كه بيرون از بيمارستان انتظارش را مي كشد آماده ميكند ؛ بطور کلی میتوان اذهان داشت علیرضا قاسمی که پیش از فیلم وقت ناهار دو فیلم کوتاه "میانبر" و "فرکانس" را نیز کارگردانی کرده بود در سومین فیلم کوتاهش در زمینه کارگردانی موفق عمل کرده است و با دکوپاژ کلاسیک برای روایتکردن فیلمنامه و بعضاً چند نمای خوب با قاببندیهای زیبا نمره قبولی گرفته است.
از نقاط قوت فیلم وقت نهار که فیلمی شخصیت محور است میتوان به بازی خوب خورشید چراغی پور در کنار پدرش سیاوش چراغی پور اشاره کرد، صحنههای داخل سردخانه یا جاهایی که او فقط نظارهگر است ، صحنههایی که بدون دیالوگ باید اشکی بریزد یا عملی انجام دهد که بیشک تأثیرگذارترند از بیانکردنِ آن همه دیالوگهای نچسب.
علاوه بر بعضی دیالوگ ضعیف موجود در فیلم فیلمنامه بعضاً ابهاماتی نیز دارند مثلاً اینکه بیینده متوجه نمی شود آنهمه ممانعت مسئولین بیمارستان از راهدادن دخترک برای چی است؟ و حالا که اصراهای دخترک بهجایی میرسد و مسئولین بالأخره دخترک را راه میدهند، چهچیز باعث میشود تا او را اینهمه مدّت بهحالِ خودش رها کنند تا با جنازه هرکاری که دلش خواست بکند؟ و از دیگر معایب فیلم صدا دیالوگ گفتن بازیگران در صحنه آخر است که با صدای اتومبیلهای در رفتوآمد ادغام شده است و صدای بازیگران واضح به گوش نمیرسد.