نفشآفرینی تحسین برانگیز جیلنهال

ترجمه اختصاصی سلام سینما
در داستان پرتنش "گناهکار" اثر آنتوان فوکوا، جک جیلنهال شانه بالا انداخته و شکلک درمیآورد. دل او میگیرد و گریه میکند. دندانهایش را به هم میساید و غر میزند و جلوی انفجار مکرر دستگاه تنفسی خود را میگیرد، این اتفاق مفیدی است زیرا این مکالمات مانند اکسیژنرسانی برای بازی نوشیدن میتواند علیرغم پیچیدگی فیلم، بهعنوان یک یادآوری مفید برای تنفس بینندگان عمل کند و از حمله پانیک که بهترین راه برای ایجاد آسم هیستریک است، ممانعت کند.
این فیلم بدون شک بازسازی نسخه اصلی دانمارکی گوستاو مولر در سال 2018 است، اما با ایجاد تمایز در خط داستانی " Den Skyldige" و با توجه به جلوههای ویژه L.A در بازسازی توسط نویسنده فیلمنامه نیک پیزولاتو، به آن چیزی میرسد که در فیلم مولر ملموس نبود: جیلنهال چشمک زده و غرولند میکند، ترکخورده و میشکند و مانند یک مردی که زیرآب است، نفس میکشد.
اما هر دلیلی که باشد، بهعنوان یک چالش بازیگری و کارگردانی عمل میکند، زیرا سطح جیلنهال و فوکوا بالاتر است. نیک پیزولاتو این اقتباس را نوشته است. فوکوا و پیزولاتو با صنعت بازسازی بیگانه نیستند، زیرا در بازسازی هفت دلاور در سال 2016 باهم همکاری کردهاند. در اینجا جالب است که نظرات آنها را درباره سیستم عدالتخواه و ناقص خود بدانیم.
جو بایلر (جیلنهال) یک پلیس است که در مرز شکست قرار دارد. او با همسرش غریبه است بهطوریکه حتی اجازه ندارد با فرزندش صحبت کند. درنتیجه او با همکاران خود و حتی افرادی که سعی میکند در تماسهای 911 به آنها کمک کند، مانند یک شخص شلخته رفتار میکند. جو هنگامیکه از یک زن ربودهشده تماس دریافت میکند که نگران تنهایی فرزندانش در خانه است، چیزی را میبیند که سیل عظیمی از احساسات وی را برمیانگیزد.
جو یک پلیس در حال تعلیق از وظیفه خیابانی تا محاکمه روز بعد است که در این مدت بهعنوان اپراتور اورژانس 911 خدمت کرده است. نمایش شبانه او در ابتدا شخصی بود، زیرا تماسهای او شامل موارد سرگرمکننده و نگرانکننده بود – به شیوه قضاوت جو مربوط نیست- او همچنین از یک خبرنگار که بهتازگی از همسرش جداشده و افسر فرمانده سابقش که به دلایل مختلف در مورد پرونده دادگاه خود نگران است، تماس دریافت میکند.
تغییرات پویا - شاید جو راهی پیدا کند تا اینهمه استرس را کنترل کند - هنگامی اتفاق میافتد که او از امیلی (رایلی کیو) تماس دریافت میکند. او وانمود میکند که با دختر 6 سالهاش ابی (کریستینا مونتویا) صحبت میکند، امیلی موفق میشود که قبل از قطع تماس به او بگوید ربودهشده و در یک ون سفید نگهداری میشود.
مانند فیلم اصلی جذابیتهای زیادی درروند فکری جو وجود دارد که از اختصاص امکانات بیشتر برای یافتن امیلی ناامید است و به کار از همه زوایایی که در دسترس او است، میپردازد؛ درحالیکه او هنوز به تنظیم میز سه مانیتور خود در دفتر مرکزی 911 مشغول است.
تقریباً همه بازیگران بهغیراز جیلنهال فقط اجرای صوتی دارند (پیتر سارسگارد و پل دانو نیز در این فیلم حضور دارند) "گناهکار" کموبیش یک تریلر تک مکانی است، اما عملکرد دوربین اصلی ماز ماخانی بهقدری متنوع است که بدون ایجاد تحریک شدید، کلاستروفوبیا را پیشنهاد میکند و به ویراستار جیسون بالانتین گزینههای زیادی برای آرامش پیشنهاد میدهد. یک پسر با رویکرد مکانی بهعنوان یکراه ساده برای ایجاد سرگرمی ژانر روان در محدودیتهای همهگیری مناسب است و بهطور غیرمعمول سیستمها و اتاقهای نشیمن مرتبط است (فوکوا قسمت اعظم تیراندازی 11 روزه را از ون پارک شده به دنبال تماس برای اعلام کووید 19 کارگردانی کرد).
با توجه به شباهت آن به نسخه اصلی، او این بار با آتشسوزی جنگل در پسزمینه و گردوغبار خفیف از مسائل فعلی آمریکا در اطراف یک جامعه شهری، به پلیس بیاعتماد شده است، "گناهکار" نمیتواند نقش هالیوود در بازسازی فیلمهای کاملاً قابلاستفاده شده از خارج را توجیه کند. اما با توجه به خطر لغو اعتبارنامه سینسیفیل و در پارامترهای بسیار محدود، شاید بتواند بهاندازه کافی برای توجیه وجود خود عمل کند.
از آنجایی که نسخه اصلی بر اعصاب ما مسلط است، با ارتباط مستقیم با این پلیس و نیمهتاریک روح خود، حداقل موردی وجود دارد که صرفنظر از زیرنویس و تزئین عملی باکمی رنگ محلی و یکی از قابلاعتمادترین ستارگان هالیوود برای مخاطبان انگلیسیزبان، حداکثر سیستم تأثیرگذاری برای این افراد متخصص باشد.
این مسئله باعث نمیشود که در ترجمه فیلم 2018 چیز زیادی از دست بدهیم زیرا در نوع خود یک ماشین هیجانانگیز و کارآمد بود. اگرچه شاید برخی اشکالات در منطق داخلی وجود داشته باشد - چرا جو این تعداد تماس 911 را دیگر دریافت نمیکند؟ چرا او شب قبل از محاکمه جوری کار میکند که رسانهها آن را بهصورت مجازی پوشش میدهند؟ - اگر پاسخ این سوالات در نسخه اصلی وجود داشت، در نسخه دانمارکی چندان درخشان به نظر نمیرسید. اما اگر فیلم قبلی را بهصورت چارچوبی باریک، تفسیری جدید و تا حدی متفاوت از شخصیت اصلی در نظر بگیریم، نسخه دوم مانند یک سگ کوچک حرکت میکند و به ما فرصت کافی میدهد تا طیف وسیعی از حالات چهرهای را که جیلنهال قادر به تحسین آنهاست، درک کنیم.
"گناهکار"، "هملت" یا چیز دیگری نیست؛ در برخی از تغییرات روانشناختی عجیبوغریب که حتی جیلنهال نمیتواند بهطور کامل درک کند، مانند زمانی که درگیری بین پلیس و مجرم صورت میگیرد و جو این طغیان احمقانه را سرکوب میکند، یا زمانی که به نظر میرسد او موقتاً فراموش کرده که آخرین بازی واقعی او است.
بدون تردید افرادی وجود خواهند داشت که نظریه گناهکار را بهطور کامل رد میکنند، با این فرضیه که غیرممکن است خود را جای پلیسی قرار دهید که مشکلات روانی جدی دارد و کارهای وحشتناکی انجام داده است. او در حال انکار است و سعی میکند همهچیز را بپوشاند - این موضع سختی برای همدردی است. اما واضح است که او از تضاد بین ارزشها و اعمال خودآگاه است. این چیزی است که او را در حالی که برای دستیابی به میزان نجات تلاش میکند، درهم میشکند. نیازی نیست که با یک شخصیت همدردی کنید تا چیزی را پیدا کنید که در مبارزات او تأثیرگذار و ارزشمند باشد. همه ما کاری انجام دادهایم که پشیمان هستیم. نحوه برخورد ما با آنها انسانیت ما را آشکار میکند.
یکی از سؤالات اصلی در اینجا این است که وقتی همهچیز را آماده کردیم، آیا پلیس میخواهد فارغ از قانون یا عواقب آن به ما کمک کند؟ من همیشه از آن گروه خاص متنفر بودم، زیرا همه آسیبهای جانبی را نادیده میگرفت و فرض میکرد که پلیس دانش کاملی دارد و مظاهر فضیلت هستند. گناهکار به ما نشان میدهد که باید مراقب آنچه میخواهیم باشیم.
با این حال فیلم بهعنوان پرترهای از یک مرد شکنجهشده که در جستجوی رستگاری اشتباهات دقیقی را انجام میدهد که سرچشمه نجات عمیقتر و واقعیتری است و بهعنوان یک عامل شگفتانگیز دلسوزانه از قضاوتهای سریع ما پشتیبانی میکند (صدای کیو در عمل آخر بهویژه در این زمینه بسیار تکاندهنده است)، بینشی را ارائه میدهد.
"افراد شکسته افراد شکسته را نجات میدهند" خلاصهای غیرضروری است که در یک نقطه ارائه شده است و با توجه به اینکه شاید بالاترین ستایشی که میتوانیم از بازسازی لذتبخش و تماشایی فوکوا انجام دهیم، بیشترین تمجید است؛ این مسئله است که فراتر از اضافه شدن جیلنهال، سعی نمیکند چیزی را که در وهله اول شکسته نشده بود برطرف کند.
منبع: لس آنجلس تایمز
مترجم: وحید فیض خواه
گناهکار The Guilty 2021
تاریخ اکران: 24 سپتامبر 2021
کارگردان: آنتونی فوکوآ
نویسنده: نیک پیتزولاتو
توزیعکننده: نتفلیکس
بازیگران: جیک جیلنهال، ایثن هاک، پیتر سارسگارد، رایلی کیئو، پل دینو، بایرون بوورز، Da'Vine Joy Randolph، دیوید کاستانیدا، کریستینا ویدال، آدریان مارتینز، بیل بر، بو نپ، ادی پترسن
فیلمبرداری: ماز ماخانی
تدوین: جیسون بالانتین
موسیقی: مارسلو زارووس
خلاصه داستان: فیلم «گناهکار» بازسازی فیلم دانمارکی «گناهکار» محصول سال 2018 است و داستان آن دربارهی «جو بیلر»، یک افسر پلیس است که خلع درجه شده و اکنون اپراتور تماسهای اضطراری است. حالا تماس اضطراری یک زن ربوده شده، او را با چالش بزرگی روبهرو میکند.