اهمیت بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در جشنواره فجر
حافظ احمدی، مدیر بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران جشنواره فیلم فجر گفت: حوزه تبلیغات جایگاه خاصی در میان مردم دارد و دارای اهمیت اساسی در امورات مربوط به زندگی است. اصل مهم این است که تبلیغات باید به صورت صادقانه و در راستای معرفی محصول صورت بگیرد.
احمدی ادامه داد: در سینما نیز هنگامی که چند فیلم به صورت همزمان به روی پرده میروند، چگونگی تبلیغات مربوط به یک اثر اهمیتی دوچندان پیدا میکند، چراکه مخاطب به اقلامی همچون پوستر و آنونس دقت میکند. همچنین گاهی علاقهمندان به سینما از طریق دیگران که به تماشای فیلم نشستهاند نیز پیگیر کیفیت یک فیلم میشوند که این مدل نیز نوعی تبلیغ محسوب میشود.
احمدی با بیان اینکه پس از انقلاب و از همان جشنواره اول موضوع تبلیغات مورد توجه قرار گرفت، افزود: در آن زمان حتی پوسترهای استفاده شده در سردر سینماها نیز دارای اهمیتی اساسی بود. عکس، پوستر و آنونس از جمله اشکال تبلیغات در سینما بوده و به تدریج اهمیت آن مورد توجه قرار گرفته است. این بخش از همان دورههای نخست جشنواره فیلم فجر وارد بخش مسابقه جشنواره شد و بهترین آثار هر رشته برای دریافت سیمرغ بلورین با یکدیگر رقابت میکنند. البته در مقطعی چند ساله، بخش تبلیغات از جشنواره فیلم فجر حذف شد اما با پیگیریهای صنوف مختلف در این حوزه، این بخش بار دیگر به جشنواره اضافه شد.
برنده سیمرغ بلورین بهترین عکس از جشنواره فیلم فجر یادآور شد: دلیلی که برای حذف این بخش وجود داشت تا حدی منطقی به نظر میرسید، چراکه در هیچ جشنواره جهانی فهرست جوایز بخشهای مختلف به اندازه جوایز جشنواره فیلم فجر نیست و عموما تنها چند بخش اصلی داوری میشوند. به همین دلیل در مقطعی بدون اینکه اهمیت این بخش مورد توجه قرار گیرد، تصمیم به حذف سیمرغهای مسابقه تبلیغات سینمای ایران گرفته شد. در صورتی که هنرمندان حاضر در صنوف زیرمجموعه این بخش نیز مانند سایر افراد فعال در مشاغل گوناگون نیاز به تشویق شدن دارند. خصوصا که این موضوع در حوزه تبلیغات در نهایت به نفع تهیه کننده و اقتصاد سینمای ایران تمام میشود. امیدوارم تغییراتی که هر دوره در جشنواره صورت میپذیرد به گونهای باشد که بخشهای مختلف ارتقاء درجه پیدا کنند و بدون انجام کارشناسی دقیق، اقدامی صورت نگیرد.
این عکاس پیشکسوت سینمای ایران بیان کرد: امروزه و با تغییراتی که در تکنولوژی حاصل شده است، شکل و شیوه تبلیغ نیز دستخوش تغییر شده و بسیار از مشاغل نوعی تحول را تجربه کردهاند. از طرفی روند تولید فیلمهای سینمایی شدت بیشتری نسبت به گذشته پیدا کرده است و به همین دلیل نیاز است تا با استفاده از شیوههای مناسب تبلیغاتی، فیلمهای گوناگون بتوانند مخاطبان خاص خود را پیدا کنند.
مدیر بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران درباره اهمیت حوزه تخصصی خود یعنی بخش عکس گفت: عکسهای یک فیلم اهمیت زیادی در حوزه تبلیغات دارد و عموم پوسترها بر مبنای عکسهای یک اثر طراحی میشوند. حتی در میان آثار رسیده به بخش آنونس در جشنواره امسال، یکی از آثار خلاقانه تنها بر برمبنای عکسهای فیلم ساخته شده بود. به نظر من نیاز است تا عکسهای یک فیلم وارد ساحت تبلیغ شده و در عین حال قواعد هنری نیز در هر یک از آنها رعایت شود.
وی درباره ترکیب هیأت داوران این بخش در جشنواره چهل و سوم گفت: بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران خود دارای رشتههای مختلفی است و به همین دلیل از کارشناسان حوزههای مختلف در گروه هیأت داوران استفاده شده است. مطابق با قواعد جشنواره هر اثر سینمایی که اکران شده و دارای پوستر باشد، امکان حضور در رقابت را دارا است و به همین جهت تفاوتی ندارد که آثار در بخشهای داستانی، انیمیشن و یا مستند تولید شده باشند.
احمدی خاطرنشان کرد: یک کارگردان دارای دیدی جامع نسبت به تمام مشاغل سینمایی است و به همین دلیل او از جمله افرادی است که میتواند عکس، پوستر و آنونس را قضاوت کند و به همین جهت آقای کمال تبریزی به عنوان یک فیلمساز باتجربه ما را همراهی میکنند. همچنین آقای کامران قدکچیان به صورت حرفهای سالها در حوزه تیزر و آنونس مشغول فعالیت هستند و میتوانند در این بخش به صورت تخصصی اظهار نظر کنند. آقای دکتر شهابالدین عادل نیز به صورت حرفهای در حوزه آموزش عکاسی صاحب نظر هستند. همچنین آقای بهزاد خورشیدی در حوزه گرافیک از افراد شناخته شده بوده و انتخاب ایشان به همین دلیل صورت گرفته است. حتی از حامد بهداد به عنوان یک هنرمند که در زمینههایی مختلف سینما دارای بینش و آگاهی هستند دعوت کردیم تا یکی از داوران این بخش باشد. به دنبال این موضوع بودیم که ارزیابی آثار به بهترین شکل انجام شود و در کل قصد داشتیم تا تنوع قابل توجهی در ترکیب هیأت داوران لحاظ شود.
وی در پایان گفت: در این دوره عکس و پوستر فیلمها با مساعدتهای آقای شاهسواری دبیر جشنواره به صورت چاپ شده در اختیار داوران قرار گرفته است و نیاز نیست آنها همچون گذشته تصاویر را از طریق مانیتور رصد کنند. همچنین گفتنی است در این جشنواره ۱۴۰ آنونس و تیزر، ۱۱۰ پوستر و ۴۰ مجموعه عکس به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده و برای ارزیابی در اختیار هیات داوران قرار گرفته است. آمار آثار ارسالی نشان میدهد که از بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم نسبت به دورههای پیشین استقبال کم نظیری صورت گرفته است.