کارگردان آریاشهر دو نفر: کمدی جدیترین ژانر سینمایی است

حمید بهرامیان کارگردان فیلمهای کمدی درباره شرایط سرمایهگذاری در سینمای کمدی و چالشهای این ژانر صحبت کرد.
او در ابتدا به این نکته اشاره کرد که سرمایهگذاران در آغاز بر انتخاب ژانر تاکید نداشتند و اختیار این تصمیم را به او سپرده بودند. بهرامیان توضیح داد که او خود اصرار داشت که کمدی بسازد، چرا که از فروش نامناسب فیلمهای اجتماعی نگران بود و نمیخواست سرمایهگذاران برای اولین بار در سینما دچار شکست مالی شوند. او افزود که در حالی که اولویت دوم سرمایهگذاران فروش بود، هدف اصلی او این بود که آنها درگیر پولهای بادآورده سینما نشوند.
بهرامیان در گفتوگو با ایرنا در خصوص حضور کمدینهای معروف در فیلمهایش بیان کرد که او کمدی را تنها به طنز و بداههگویی بازیگران محدود نمیبیند. او سعی میکند فیلمهایش مبتنی بر شیرینزبانی نباشد و به همین دلیل در هر دو فیلم خود، بازیگران اصلی اولین تجربه کمدی خود را دارند. در این میان، امیرمهدی ژوله نیز در فیلمهای او حضور داشته است. بهرامیان با اشاره به دیالوگنویسی ژوله اظهار داشت که او در این زمینه بسیار ماهر است، اما در فیلم «آریاشهر دو نفر» تصمیم گرفت کمدی را مبتنی بر دیالوگ نباشد. او ادامه داد که با وجود تصمیم اولیه برای همکاری در زمینه دیالوگنویسی، به دلایلی همکاری با ژوله در این زمینه صورت نگرفت، اما او در فیلم به عنوان بازیگر حضور داشت.
کارگردان «ملاقات با جادوگر» تاکید کرد که خود را در سینمای اجتماعی مستعدتر میداند، اما دلیل ساخت فیلمهای کمدی را فشار و غوغای روشنفکری و گرفتن جوایز دانست. او معتقد است که بسیاری از فیلمها برای جوایز ساخته میشوند، اما کمدی هیچگاه برای جوایز ساخته نمیشود و به همین دلیل آن را جدیترین ژانر برای نگاه عمیق به زندگی میداند. بهرامیان به این نکته اشاره کرد که عدهای کمدی را ساده و غیرجدی میپندارند، در حالی که خنداندن کار دشواری است و این تصور باعث شده است که بسیاری از فیلمهای کمدی در سالهای اخیر به شکلی سطحی ساخته شوند و فاکتورهای استاندارد این ژانر را نداشته باشند.
بهرامیان در ادامه از خاطرات تلخ خود در اکران فیلم «ملاقات با جادوگر» گفت و اظهار داشت که هیچگاه از شرایط اکران این فیلم راضی نبوده است. او توضیح داد که با وجود اینکه فیلم در هفته اول اکران دومین فیلم پرفروش بود، هنوز نتایج مطلوبی در اکران نگرفت. بهرامیان اشاره کرد که مذاکرات طولانی و خستهکننده با شرکت پخش برای اکران این فیلم باعث شد تا از تجربه آن فیلم درس بگیرد و نگرانیهایی درباره اکران فیلم جدیدش، «آریاشهر دو نفر» داشته باشد.
در بخش دیگری از گفتوگو، بهرامیان به استعداد علی اوجی، کمدین مطرح، اشاره کرد و گفت که او هنوز نتوانسته نقش تمام و کمالی در کمدی ایفا کند. به گفته بهرامیان، در فیلم «آریاشهر دو نفر» نیز علی اوجی نتواسته از تمام ظرفیتهای خود در این ژانر بهرهبرداری کند.
بهرامیان در خصوص همکاری با آذر معماریان، همسر زندهیاد علی معلم، به عنوان تهیهکننده این فیلم، توضیح داد که فیلمنامه یکی از نقاط قوت فیلم بود و زمانی که خانم معماریان فیلمنامه را خواند، به تیم تولید پیوست. او این همکاری را متفاوت از دیگر فیلمهای کمدی دانست و به اهمیت فیلمنامه در پیشتولید اشاره کرد.
در نهایت، بهرامیان به زمان اکران فیلم جدید خود، «آریاشهر دو نفر»، اشاره کرد و گفت که قصد داشت این فیلم را برای عید پیش رو اکران کند، اما به دلیل شرایط نامساعد اکران، این برنامه به تعویق افتاد.