جستجو در سایت

1403/11/30 12:18

انیماتور ژاپنی دنیای «دراگون بال دایما» را در روزهای پایانی عمرش از نو خلق کرد

انیماتور ژاپنی دنیای «دراگون بال دایما» را در روزهای پایانی عمرش از نو خلق کرد
آکیرا توریاما انیماتور پیشکسوت ژاپنی واپسین روزهای زندگی‌اش را صرف ساخت جدیدترین سری انیمه سریالی «دراگون بال دایما» کرد.
به گزارش سلام سینما

«دراگون بال دایما» آخرین پروژه‌ای بود که آکیرا توریاما، خالق این مجموعه، روی آن کار کرد و اکنون طرفداران دقیقاً می‌دانند که او چه نقشی در این سری داشته است. این اطلاعات از طریق یک مصاحبه تازه ترجمه‌شده از ژاپن منتشر شده است. شاید برای برخی طرفداران شگفت‌آور باشد که توریاما تا چه حد در این پروژه درگیر بوده و چگونه این اثر، به‌طور کامل امضای او را در خود دارد.

«دراگون بال دایما» پیش از درگذشت توریاما معرفی شد، اما حتی در آن زمان هم تأکید شده بود که مشارکت او در این پروژه، اتفاقی ویژه محسوب می‌شود. چرا که توریاما معمولاً در بخش‌های انیمه‌ای فرنچایز دراگون بال چندان درگیر نمی‌شد. هرچند که او برای پروژه‌های مختلف فقط طراحی شخصیت انجام می‌داد و به ندرت در داستان‌پردازی نقش داشت، با این‌ حال، در «دایما» توریاما از همان ابتدا در شکل‌گیری پروژه نقش داشت و از این فرصت استفاده کرد تا اثری کاملاً منحصربه‌فرد خلق کند.

مصاحبه‌ای با آکیو ایوکو، ویراستار سابق مجله «شونن جامپ» Shonen Jump که اکنون به‌طور انحصاری با مجموعه «دراگون بال» کار می‌کند، در روزنامه ژاپنی «کیتانیپون شیمبون» Kitanippon Shimbun منتشر شد و در ایکس (توییتر سابق) ترجمه شد. این مصاحبه عمدتاً به میزان مشارکت آکیرا توریاما در این سری می‌پردازد.

ایوکو فاش کرد که در ابتدا انتظار زیادی از توریاما نداشتند، اما به مرور زمان او بیشتر و بیشتر درگیر پروژه شد تا جایی که در نهایت تقریباً همه‌چیز را خودش انجام می‌داد.

او در این مصاحبه گفت: «او کل داستان را خلق کرد. تقریباً تمام شخصیت‌ها را طراحی کرد—از افرادی که در رستوران هستند گرفته تا هیولاهای مختلفی که در قلمرو شیاطین ظاهر می‌شوند. حتی طراحی‌های مکانیکی، مانند هواپیماها، نیز کار اوست.» ایوکو همچنین افزود: «او تمام جهان قلمرو شیاطین را مفهوم‌پردازی کرد، که شامل سه بخش—قلمرو اول، دوم و سوم—با اشکال و تاریخ منحصربه‌فرد خودشان است.»

ایوکو تأکید کرد که تمرکز اصلی توریاما روی روایت داستان بود و بر همین اساس، طراحی شخصیت‌ها و محیط را انجام می‌داد. او همچنین برای طراحی شخصیت‌هایی مانند پدر پنزی، شاه کادان، تلاش زیادی به خرج داد.

بر اساس توضیحات ایوکو، به نظر می‌رسد حتی دنیای «قلمرو شیاطین» نیز ساخته‌ی خود آکیرا توریاما بوده و در ابتدا قرار نبوده که داستان در این مکان روایت شود. او حتی داستان دراگون بال دایما را با یک بازی ویدیویی مقایسه کرده، جایی که شخصیت‌ها در طول مسیر سفرشان، همراهان جدیدی به دست می‌آورند. خلق این تعداد زیاد از شخصیت‌ها نیازمند تلاش فراوانی از سوی توریاما بود، اما او برای طراحی تک‌تک آن‌ها زحمت زیادی کشید، چیزی که حتی در شخصیت‌های فرعی و پس‌زمینه نیز به چشم می‌خورد و آن‌ها را به‌یادماندنی کرد.

ایوکو مشخص نکرده که عناصری مانند ابر سایان ۴ گوکو یا ابر سایان ۳ وجیتا مستقیماً ایده‌ی توریاما بوده‌اند یا نه، اما حداقل می‌توان فرض کرد که او از این بخش‌های داستانی آگاه بوده و مخالفتی با آن‌ها نداشته است.

دراگون بال دایما به‌وضوح یک پروژه‌ی موردعلاقه‌ی توریاما بوده، چیزی که او در واپسین روزهای زندگی‌اش با اشتیاق روی آن کار می‌کرد.


ارسال دیدگاه
captcha image: enter the code displayed in the image