جستجو در سایت

1404/01/31 12:30
اختصاصی سلام سینما

ست روگن و روایت طنزآمیز او از هالیوود در سریال استودیو

ست روگن و روایت طنزآمیز او از هالیوود در سریال استودیو
ست روگن در سریال جدید خود استودیو، با نگاهی طنزآمیز بخش‌هایی از تجربه‌های شخصی‌اش در هالیوود را به تصویر می‌کشد. در این روایت تازه، روگن بار دیگر با خلق جهانی پر از چالش، ثابت می‌کند که همچنان یکی از صادق‌ترین صداهای کمدی و خلاق هالیوود است.
به گزارش سلام سینما

در یکی از دفترهای لس‌آنجلس نشسته‌ایم. روی دیوار، پوستر قهوه‌ای‌رنگی با عبارت «ایده‌های بزرگ» خودنمایی می‌کند. ست روگن با سیگاری در دست، آماده گفت‌وگو می‌شود؛ درست زیر همان شعاری که بخش بزرگی از فلسفه کاری او را خلاصه می‌کند.

اگر کارهای ست روگن را تنها در نگاهی سطحی دیده باشید، شاید آثارش را طنزآمیز و فانتزی بدانید؛ اما برای خودش، «ایده‌های بزرگ» موضوعی کاملاً جدی است. او این بار با سریالی تازه به نام (The Studio) «استودیو» به اپل تی‌وی پلاس آمده؛ اثری که هم یادآور خاطرات شخصی اوست و هم نگاهی نقادانه به دنیای پشت‌پرده‌ی هالیوود دارد.

سریال استودیو؛ کمدی سیاهی از دل تجربه

استودیو سریالی ده قسمتی به نویسندگی و تهیه‌کنندگی ست روگن و اوان گلدبرگ است، دوستان قدیمی که سابقه‌ی همکاری‌های درخشانی دارند.

داستان درباره‌ی متیو رمیک، مدیر اجرایی یک استودیو فیلمسازی در هالیوود است. با بازنشستگی رئیس پیشین، متیو به مقام مدیریت ارتقا می‌یابد و فرصت می‌کند پروژه‌های محبوب خود را بسازد. اما به‌زودی درگیر فشارهای اقتصادی، سیاست‌های داخلی و درخواست‌های غیرخلاقانه‌ی مدیران ارشد می‌شود.

سریال از 26 مارس 2025 در اپل تی‌وی پلاس منتشر و بلافاصله با واکنش‌های مثبتی از سوی منتقدان و مخاطبان همراه شد. حضور چهره‌هایی مانند مارتین اسکورسیزی، استیو بوشمی، شارلیز ترون و ران هاوارد به عنوان بازیگران مهمان، سریال را به رویدادی پرستاره تبدیل کرده است.

ست روگن و الهام از زندگی واقعی

ست روگن درباره الهام‌ گرفتن از یکی از کارگردانان مطرح هالیوود می‌گوید: «هنگام فیلمبرداری (The Fablemans) «خانواده فیبلمن» که داستان زندگی استیون اسپیلبرگ بود، تحت تأثیر قرار گرفتم. آنجا بود که با خودم گفتم وقتش رسیده دوباره سراغ روایت‌های شخصی‌تر بروم.»

او توضیح می‌دهد فیلم (Superbad) «خیلی بد»، که برگرفته از خاطرات نوجوانی خودش در دبیرستان است، انگیزه‌ای شد برای تبدیل تجربیات جدید به یک اثر دیگر. ست روگن و اوان گلدبرگ در 13 سالگی نوشتن فیلمنامه‌ خیلی بد را شروع کردند؛ فیلمی که پس از 12 سال ساخته شد و همچنان از موفق‌ترین کمدی‌های بلوغ به شمار می‌آید.

استودیو؛ نقد بی‌پرده‌ هالیوود

در سریال استودیو، ست روگن با نگاهی طنزآمیز و در عین حال تیزبین، فرآیند تصمیم‌گیری در هالیوود را به چالش می‌کشد.

او خاطره‌ای از دیدار با یک تهیه‌کننده باسابقه را نقل می‌کند که گفته بود: «به عشق سینما وارد این صنعت شدم؛ اما حالا کارم نابودی همان چیزی است که دوستش داشتم.»  این جمله تلنگری شد برای ست روگن و اوان گلدبرگ که در سریال جدیدشان نشان دهند مدیران استودیو، با وجود علاقه به خلاقیت، چگونه در گرداب نیازهای دست‌های بالاتر گرفتار می‌شوند.

از نوجوانی تا امروز ست روگن

ست روگن که در 16 سالگی با بازی در سریال (Freaks and Geeks) «فریک‌ها و گیک‌ها» وارد دنیای حرفه‌ای بازیگری شد، از همان ابتدا بی‌رحمی سیستم‌های رسانه‌ای را شناخت. او کمپانی‌های بزرگ را ماشین‌های بی‌روحی می‌دید که می‌توانستند تنها با یک تصمیم، سرنوشت آثار هنری را تغییر دهند و سینما را به قتل برسانند. 

این تجربه‌ها اکنون در شخصیت متیو رمیک انعکاس یافته؛ مردی که در تلاش است سینما را زنده نگه دارد، حتی اگر خودش در این مسیر آسیب ببیند.

روگن امروز در 42 سالگی، نگاهی پخته‌تر به این دنیای پر از تضاد دارد. او می‌گوید: «حالا بهتر می‌فهمم که خیلی از این آدم‌ها فقط می‌خواهند کار خوبی بسازند و در عین حال، شغلشان را هم از دست ندهند. این همان چیزی است که خودم هم در 16 سالگی حس کرده بودم.»

سریال استودیو؛ عاشقانه‌ای با چاشنی کنایه

استودیو هم ستایشگر دنیای سینماست و هم به شکلی بی‌رحم تناقض‌های آن را به باد انتقاد می‌گیرد. ست روگن نه تنها مدیران و ستارگان هالیوود را با طنز مورد هدف قرار می‌دهد، بلکه خودش هم از طعنه‌ها بی‌نصیب نمانده است.

او همچنان با عشقی خالصانه به سینما نگاه می‌کند و با شوخ‌طبعی خاص خودش، موفقیت‌ها و شکست‌های این صنعت را روایت می‌کند؛ روایتی که هم واقعی است، هم تلخ، هم خنده‌دار.
 


ارسال دیدگاه
captcha image: enter the code displayed in the image