نگاهی به کارنامه هنری شهرام حقیقتدوست به مناسبت پخش سریال «برتا؛ داستان یک اسلحه»

اختصاصی سلام سینما - الهام کوهی: اگر به کارنامه شهرام حقیقتدوست نگاهی بیندازیم بدون شک یکی از نقاط قوت و برگ برنده تمامی آن آثار حضور و نقشآفرینی اوست. چون او حتی در فیلمهایی که به اصطلاح نگرفته و خوب نبوده نیز درخشیده و در کارنامهاش بازی بد ندارد. اما با این وجود ناصر پر شر و شور خط قرمز چندان که شایسته آن بوده دیده نشده است. البته که در سینمایی که حاشیه گاه مهمتر از متن میشود بازیگری بیحاشیه و گزیدهکار طبیعی است که چندان که باید دیده نشود و این موضوع در مورد بازیگران مجرب دیگر نیز صدق میکند.

سریال خط قرمز (قاسم جعفری) و یک شهرت ناگهانی
با اینکه حقیقتدوست قبل از سریال تلویزیونی «خط قرمز»، در فیلم «درخت گلابی» داریوش مهرجویی هم نقش کوتاهی را بازی کرده بود اما شهرت او و شروع بازی حرفهایش از این نقش آغاز شد و ناصر «خط قرمز» سکوی پرتابی برای حقیقتدوست بود که او با کمکاری بعد از این سریال چندان از این موقعیت پیشآمده استفاده نکرد. بازی روان و واقعی حقیقتدوست نسبت به بازیگران تازهکار دیگر این سریال چون سروش گودرزی، پویا امینی و... باعث شد جایزه بهترین بازیگر نقش اول از دید مخاطبان را به دست آورد و نقشآفرینی حقیقتدوست در این سریال با وجود گذشت حدود دو دهه همچنان بهترین نقش کارنامه او باشد.
رد پای ناصر در فیلم جنایت (محمدعلی سجادی)
«جنایت» به کارگردانی محمدعلی سجادی یکی دیگر از نقشهای برجستهای است که حقیقتدوست به خوبی از پس آن برآمد. این فیلم در ژانر روانشناختی-جنایی اقتباسی از رمان جنایت و مکافات داستایوفسکی بود و حقیقتدوست در نقش دانشجویی که پس از سرقت مجبور به قتل خواستگار خواهرش میشد به خوبی چالشها و دغدغهها و استرس این شخصیت را به تصویر میکشید و میمیک صورت و زبان چشمهایش دلهره و احساسات متناقض سیاوش را نشان میداد. با وجود همه تفاوتها، نقش سیاوش ویژگیهای مشترک زیادی با ناصر «خط قرمز» داشت و با همه این وجود حقیقتدوست که سعی میکرد از زیر سایه ناصر بیرون بیاید توانست سیاوش را با وجود همه ردپاهایی که از ناصر داشت با حرکاتی ظریف، متفاوت از ناصر بسازد.

یک حضور متفاوت در سریال مختارنامه (داود میرباقری)
با وجودی که حقیقتدوست در نقش ابنحر سریال «مختارنامه» زیر سایه شخصیتهایی مانند مختار و ابراهیم اشتر و کیان و.... قرار گرفت اما بازی خوب او نقش ابنحر را ماندگار ساخت. حقیقتدوست قوس تغییر شخصیت ابنحر و پیچیدگیهای شخصیت و هوش و فرصتطلبی این کاراکتر را به زیبایی درآورد و باعث شده این شخصیت نسبت به کاراکترهای دیگر مهمتر و برجستهتر شود.

نقطه قوت در فیلم قلب رقه (خیرالله تقیانیپور)
در فیلم سینمایی «قلب رقه» به کارگردانی خیرالله تقیانیپور، با وجود شخصیتپردازی ناقص کاراکتر رضا، حقیقتدوست شخصیت پرابهت و در عین حال عاطفی او را باورپذیر ایفا میکند و عمق و شکنندگی عاطفی و حرکات اکشن و لهجه عربیاش ضعفهای فیلمنامه رو پوشش داده و تنها نقطه قوت فیلم میشود.
شهرام حقیقتدوست؛ بازیگری برای همه نقشها
تجربههای تئاتری حقیقتدوست و انرژی گذاشتن او برای تکتک نقشهایی که بازی کرده است باعث شده او از پس هر نقش و کاراکتری بربیاید و با وجودی که نقشهای متفاوتی در کارنامه دارد در همه آنها بدرخشد. چیزی که در مورد کارنامه حقیقتدوست بیشتر به چشم میخورد این است که او اکثرا در نقشهای فرعی بازی کرده و با وجود اینکه آن نقش در پیشبرد داستان پررنگ نبوده اما حقیقتدوست به نقش خود عمق و معنا داده و در بیشتر موارد از نقشهای اصلی بیشتر دیده شده است. بازی او در آثاری چون «سرو زیر آب»، «باغ کیانوش»، «زیر سقف دودی»، «مرداب»، «شوق پرواز»، «صبح روز هفتم»، «داستان یک شهر»، «آمستردام» و ... همگی موید این موضوع است.

سریال برتا؛ داستان یک اسلحه (امیرحسین ترابی)
حقیقتدوست پس از بازی قابل توجه خود در نقش سرهنگ طلوعی سریال «خونسرد»، در سریال «برتا» که اسپینآفی از سریال «خونسرد» است بار دیگر در نقش پلیس آگاهی که باید از قتلهای متعدد و مشابه رمزگشایی کند حضور دارد و در دو قسمت پخش شده از سریال بار دیگر بازی استاندارد و درستی ارائه داده و یکی از نقاط قوت این سریال است.
دیسیپلین و حرکت آهسته و پیوسته حقیقتدوست و دوری او از حاشیه و جریانات رسانهای هرچند باعث شده مثل بعضی از بازیگران مدام جلوی دوربین و رسانهها نباشند اما قطعا این سیاست باعث خواهد شد او نام ماندگاری از خود بسازد.