جستجو در سایت

1404/09/23 20:47

فیلم Wake Up Dead Man؛ معمایی میان عقل و ایمان

فیلم Wake Up Dead Man؛ معمایی میان عقل و ایمان
ریان جانسون در سومین قسمت «چاقوکشی» با تلفیق سنت‌های کلاسیک ادبیات جنایی و نقد اجتماعی معاصر، داستانی خلق کرده که همزمان به معمایی پیچیده و بحران معنوی می‌پردازد.
به گزارش سلام سینما

فیلم «بیدار شو مرد مرده» (Wake Up Dead Man) که اکنون در نتفلیکس پخش می‌شود، با محوریت کارآگاه بنوا بلانک (دنیل کریگ) به یک قتل در کلیسا می‌پردازد؛ جایی که کشیشی کاریزماتیک و خشن به نام «جفرسون ویکس» (جاش برولین) در جریان مراسم جمعه‌الصلب به‌طرز مرموزی در اتاقی بسته به قتل می‌رسد. این صحنه نمونه‌ای کلاسیک از معمای اتاق بسته است؛ سبکی که در دوران طلایی داستان‌های کارآگاهی رواج داشت و جانسون با اشاره مستقیم به رمان (The Hollow Man) اثر جان دیکسون کار، به آن ادای احترام کرده است.  

در این روایت، جانسون نه تنها به جنبه‌های مکانیکی و فنی معما توجه دارد، بلکه بُعدی معنوی و فلسفی نیز وارد داستان می‌کند. شخصیت «جود دوپلنتیسی» (جاش اوکانر)، کشیش جوانی که درگیر بحران ایمان است، در کنار بلانک به دنبال کشف حقیقت می‌رود. این همکاری یادآور سنت «کارآگاهان روحانی» در ادبیات کلاسیک، از جمله شخصیت «فادر براون» چسترتون است. جانسون با این انتخاب نشان می‌دهد که تضاد میان عقل و ایمان می‌تواند به نقطه‌ای مشترک برسد؛ جایی که عدالت و رحمت همزمان اهمیت می‌یابند.  

فیلم در پایان با صحنه‌ای نمادین به اوج می‌رسد: بلانک در کلیسا، پیش از افشای قاتل، تحت تأثیر نور شیشه‌های رنگی سکوت می‌کند و به جای اعلام نام مجرم، او را به اعتراف و بخشش دعوت می‌کند. این رویکرد، بیش از آنکه بر پیروزی عقل تأکید کند، بر ضرورت رحمت و رهایی معنوی تمرکز دارد.  

به گفته منتقدان، «بیدار شو مرد مرده» نه تنها یک سرگرمی معمایی است، بلکه بازتابی از بحران‌های اجتماعی و معنوی امروز آمریکا محسوب می‌شود. جانسون با ترکیب سنت‌های کلاسیک و دغدغه‌های معاصر، جایگاه خود را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین فیلمسازان ژانر تثبیت کرده است.  
 


اخبار مرتبط
ارسال دیدگاه
captcha image: enter the code displayed in the image