حمایت غیرمنتظره فرانک هربرت از «تلماسه» دیوید لینچ
.jpg?w=1200&q=75)
اقتباس سینمایی «تلماسه» (Dune) به کارگردانی دیوید لینچ در سال ۱۹۸۴ با استقبال سرد منتقدان و شکست در گیشه مواجه شد. با این حال، فرانک هربرت، نویسنده رمان اصلی، در گفتوگویی با Entertainment Tonight اظهار داشت که برخلاف انتظارات، از فیلم رضایت نسبی داشته است. او گفت: «داستان آنجاست. آنها داستان را حفظ کردند. این همان چیزی است که نویسنده نگرانش است.»
هربرت توضیح داد که سینما زبان متفاوتی دارد و اگر کارگردان بتواند استعارههای بصری مناسبی انتخاب کند، داستان بهخوبی منتقل میشود. او تنها افسوس خورد که صحنه مهم «ضیافت» در فیلم حذف شده است؛ صحنهای که در کتاب، فضای سیاسی و روابط پنهان شخصیتها را آشکار میکرد. هربرت اذعان داشت که محدودیت زمان و ساختار داستانی دلیل این حذف بوده است.
او همچنین از جنبههای بصری فیلم تمجید کرد و گفت لینچ و طراح صحنه آنتونی مسترز توانستهاند جلوههای بصری تازهای خلق کنند که حتی از کتاب فراتر میرود. به باور هربرت، فیلم حق دارد در تصویرسازی آزاد باشد و این همان ماهیت سینماست.
البته فیلم لینچ برخی مضامین کلیدی کتاب، مانند هشدار نسبت به خطرات رهبران کاریزماتیک و پیامدهای قدرت متمرکز، را سادهسازی کرد و پل آتریدیز را به قهرمانی بیابهام بدل ساخت. با این حال، هربرت تأکید داشت که اقتباس لینچ توانسته بخشهایی از «عجیببودن» و فضای خاص کتاب را به تصویر بکشد، بهویژه در طراحی موجودات عجیب «ناوبران انجمن».
این دیدگاه مثبت هربرت نسبت به فیلمی که شکست تجاری و نقدی محسوب میشد، برای بسیاری شگفتانگیز بود و نشان داد که او به اقتباسهای سینمایی به چشم بازآفرینی هنری نگاه میکرد، نه صرفاً بازتولید متن.