لئوناردو دی کاپریو: هوش مصنوعی هنر نیست، چون انسانیت ندارد
.jpg?w=1200&q=75)
لئوناردو دی کاپریو، بازیگر سرشناس و برنده اسکار، در مصاحبهای با مجله تایم که او را «چهره سال» معرفی کرده، دیدگاههای خود درباره نقش هوش مصنوعی در سرگرمی را بیان کرده است. او گفت: «هر چیزی که قرار است بهطور اصیل هنر تلقی شود باید از انسان سرچشمه بگیرد.» به باور او، آثار تولیدشده با هوش مصنوعی هرچند در نگاه نخست جذاباند، اما فاقد روح انسانی هستند و به سرعت در میان انبوه محتوای بیارزش اینترنت محو میشوند.
دی کاپریو با اشاره به نمونههایی از ترکیبهای صوتی ساختهشده با هوش مصنوعی (مانند اجرای فرضی مایکل جکسون از آثار د ویکند یا تلفیق سبکهای A Tribe Called Quest با آلو گرین)، این تولیدات را «کاملاً درخشان» توصیف کرد، اما افزود که این آثار دوام ندارند و نمیتوان آنها را هنر واقعی دانست. او تأکید کرد که تجربههای انسانی و آسیبپذیری بازیگران، همانند آنچه در نقش جیمز دین در «شرق بهشت» (East of Eden) دیده، چیزی است که هنر را زنده میکند.
دی کاپریو همچنین درباره فیلم تازهاش «نبرد پشت نبرد» (One Battle After Another) به کارگردانی پل توماس اندرسن سخن گفت. او این پروژه را نمونهای از «داستانهای کاملاً اصیل» دانست که به هیچ فرنچایز یا شخصیت پیشین وابسته نیست. به گفته او، فیلم به دشواریهای ابراز عقیده در جهان امروز میپردازد و بخشی از بازی او تحت تأثیر نگرانیهای اندرسن درباره آینده فرزندانش شکل گرفته است.
واکنشها در هالیوود نسبت به هوش مصنوعی گسترده بوده است. اتحادیه بازیگران آمریکا (SAG-AFTRA) در برابر راهاندازی یک استودیوی استعدادهای دیجیتال اعتراض کرده و آن را تهدیدی برای معیشت بازیگران دانسته است. همچنین گیرمو دل تورو در مراسم جوایز گاتهام با اشاره به فیلم جدیدش «فرانکنشتاین» گفت: «این فیلم برای انسانها و توسط انسانها ساخته شده» و در پایان با صراحت افزود: «لعنت به هوش مصنوعی.»