اکران آنلاین فیلم سینمایی «رستاخیز» از ۱۶ اسفند
به گزارش سلام سینما به نقل از ایسنا، تهیه کننده فیلم سینمایی «رستاخیز» خبر داد که سرانجام این فیلم از ۱۶ اسفندماه همزمان با تولد حضرت ابوالفضل (ع) در پلتفرمی که برای عرضه جهانی آن طراحی شده است، اکران آنلاین میشود.
تقی علیقلی زاده یادآور شد: بعد از رأی اولیه دیوان عدالت اداری به نفع سازندگان فیلم سینمایی «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش، از طرف بعضی پیشکسوتان حرفهای و مدیران سازمان سینمایی (که آن موقع مدیریتش تغییر کرده بود) به مصالحه دعوت شدیم. این دعوت با پذیرش سهامداران مواجه شد و سرانجام مصالحهای صورت گرفت مبنی بر اینکه فعلاً دربارهٔ اکران داخلی طرح دعوا نشود و در مورد پخش خارجی پروانه نمایش صادر شود. همچنین دولت بخشی از سهام فیلم را خریداری کند تا فشار مالی بر روی سهامداران خصوصی کم شود. البته تمامی سهامداران بخش خصوصی در این قرارداد متحمل ضرر و زیان شدند. از آن به بعد پیگیری حقوقی محاکم داخلی، متوقف و بر روی عرضه فیلم تمرکز شد.
پس از این مصالحه و واگذاری بخشی از سهام فیلم به بنیاد سینمایی فارابی و صدور پروانه نمایش خارجی، بهعنوان تهیهکننده و سهامدار، رسماً پیشنهاد کردم که بنیاد سینمایی فارابی، مسئولیت توزیع جهانی فیلم را بپذیرد. در پاسخ به این پیشنهاد، بنیاد سینمایی فارابی، طی یک نامه رسمی، از قبول این مسئولیت امتناع کرد. در ادامه و به اصرار مدیران وقت سینمایی و سایر سهامداران، تصمیمگیری درباره توزیعکننده داخلی و خارجی در تمامی اشکال حقوقی به تهیهکننده واگذار و مقرر شد سایر سهامداران بهعنوان مشاور و پشتیبان حضور داشته باشند.
او ادامه داد: ۳ سال قبل و در توافقی که بهعنوان مصالحه انجام شد، پروانه بهرهبرداری خارجی فیلم صادر شد. توجه داشته باشید که ۶۰ درصد سهام این فیلم به بنیاد فارابی و ۴۰ درصد سهام به سرمایهگذاران بخش خصوصی تعلق دارد که ۳۰ درصد آن سهامداران غیرایرانی هستند و ۱۰ درصد آن سهامداران ایرانی. لیکن همانطور که پیشازاین گفتم، تصمیمگیری در مورد بهرهبرداری از فیلم بهعنوان تهیهکننده و امین سهامداران، برعهده من است.
او ادامه داد: هرچند صدور پروانه نمایش خارجی فیلم، گام مهمی بهپیش بود، اما در ادامه این سؤال مطرح شد که چرا برای عرضه خارجی فیلم، کاری نمیشود. پاسخ ما این بود که این فیلم در ایران تولید شده و جوایز متعدد داخلی کسب کرده است. پس شایسته است که صبر کنیم تا مسئله اکران داخلی آن هم حل شود و هموطنان ما در داخل هم بتوانند فیلم را ببینند. این در حالی بود که در آن مقطع دولت وقت به ما فشار میآورد، ولی همواره موضع ما این بود که تا تکلیف اکران داخلی روشن نشود، فیلم را عرضه جهانی نمیکنیم.
البته از همان مقطع ما مطالعه برای عرضه بینالملل فیلم را آغاز کرده بودیم و متوجه شدیم پلتفرمهای جهانی که سابقه و حضور حرفهای مؤثری دارند، مایل به پذیرش پخش این فیلم با شرایط مناسب نیستند. دلیل اصلی هم این بود که اولاً سالها از تولید فیلم گذشته بود و فیلم حتی در کشور محل تولید آن به نمایش درنیامده بود و دوم آنکه فیلم در کشور محل تولید، سالها توقیف شده بود. به عبارتی جلوگیری از عرضه داخلی فیلم، تمامی فرصتهای بینالمللی فیلم را از بین برده بود و همین موضوع ضربه بزرگی به عرضه فیلم سینمایی «رستاخیز» در عرصه بینالمللی وارد کرد. در نهایت مذاکراتی که با برخی از این پلتفرمهای مطرح جهانی انجام شد، پیشنهادهای جذابی در مقایسه با سرمایهگذاری فیلم به همراه نداشت.
وی در بخش دیگری از این گفتگو به سرقت دو سال قبل فیلم «رستاخیز» و پخش غیرقانونی آن در فضای مجازی اشاره کرد و افزود: سرقت کننده فیلم، یک کانال یوتیوب عراقی، به نام "عشتار" بود که در نهایت در مکاتبات پذیرفت که این کار را انجام داده ولی مدعی بود که نمیدانسته کار خلافی است. بههرحال فیلم توزیع شده بود و ما امکان دعوای حقوقی را بهخاطر شرایط سیاسی اجتماعی عراق در آن مقطع نداشتیم. این موضوع در یکی از جلسات به میزبانی بنیاد فارابی مطرح و مقرر و مصوب شد که برای هزینه طرح دعوای حقوقی بینالمللی و نیز ایجاد پوشش محافظتی برای فیلم در فضای مجازی، سهامداران بودجهای را پرداخت کنند که در این میان علیرغم انجام کامل تعهدات از سوی سهامداران بخش خصوصی، بنیاد فارابی هیچ اقدامی انجام نداد و مانع تحقق این امر شد. جالب آنکه در همین شرایط که دولت از پرداخت تعهدات مصوب خود و نیز پرداخت خسارتهای ناشی از تعلیق اکران، خودداری میکرد و هیچ همراهی برای رفع مشکلات فیلم انجام نمیداد، پروانه وی او دی فیلم در داخل را صادر کرد. اما هیچکس از آنها نپرسید چرا سال قبل و پیش از آنکه فیلم سرقت شود، این کار را انجام ندادهاید؟ اصولاً چرا مانع این فیلم شدید؟ چرا تصمیمات ناصحیح خود را با صرف از منابع عمومی کشور که به امانت به شما سپرده شده و با تعدی به حقوق افراد، جبران میکنید؟ و انبوه سؤالات دیگر.
تهیهکننده «رستاخیز» گفت: بههرحال با صدور پروانه وی او دی داخلی بستر نسبتاً مناسبی برای عرضه فیلم به وجود آمد. در این مرحله تشخیص و تصمیم سهامداران بخش خصوصی این بود که یک پلتفرم اختصاصی برای فیلم طراحی شود، اما بنیاد فارابی اصرار داشت که با یک پلتفرم خاص داخلی، قرارداد منعقد شود که هم فیلم را در داخل توزیع نماید و هم در یوتیوب عرضه کند. در مذاکره با مدیران این پلتفرم مشخص شد که پیشبینی موفقیت برای فیلم ندارند، و درعینحال هیچ تعهدی هم نسبت به امنیت فیلم نمیپذیرفتند. معهذا اصرار فارابی ادامه داشت و اعلام کرد که در پلتفرم اختصاصی مشارکت مالی نمیکند؛ بنابراین بهناچار سهامداران بخش خصوصی تأمین مالی و پشتیبانی و هدایت امور این پلتفرم را عهدهدار شدند.
وی ادامه داد: این درگاه که در ابتدا "یوتیوب حلال" نام داشت بهصورت اورجینال برنامهنویسی شده و بنا به اطمینان امنیتی، از نسخهها و برنامههای آماده یا نیمه آماده موجود در آن استفاده نشده است. در ادامه نام آن به حلال چنل، به آدرس اینترنتی www.halalchanel.com تغییر یافت.
از طرفی همزمان با صدور اسناد و مجوزهای قانونی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای عرضه بینالمللی و جهانی فیلم سینمایی «رستاخیز» ، طی یک توافق حقوقی از سوی تهیه کنند، مدیریت بهرهبرداری از کلیه حقوق این فیلم به یک شرکت خارجی واگذار شده بود که در تفاهم با تهیهکننده ضمن مدیریت کارکرد این پلتفرم، واگذاری سایر حقوق را نیز پیگیری نماید. این پلتفرم، به آدرس اینترنتی www.halalchanel.com از ۱۶ اسفندماه ۱۴۰۰، همزمان با تولد حضرت ابوالفضل علیه السلام، فیلم «رستاخیز» را عرضه می کند. "حلال چنل" قابلیت فروش محصولات صورت و تصویری در سراسر دنیا با تمامی ارزهای رایج جهانی را دارد و بهترین امکانات را از لحاظ سرور و ترافیک بهرهبرداری و امنیت محتوا دارا می باشد. تا ۱۶ اسفندماه آزمایشهای عملیاتی متنوعی در این پلتفرم انجام خواهد شد تا در مقطع فاز بهرهبرداری از کارآیی حداکثری برخوردار باشد. البته به این نکته اشاره کنم که پلتفرمهای داخلی از لحاظ تکنیکی شرایط مناسبی دارند اما برای کسب درآمد غیرریالی، این اقدام ضروری بود.
تقی علیقلی زاده با بیان اینکه "حلال چنل" محیطی کاملا حرفهای و امن از لحاظ قانون کپیرایت است که میتواند بستر مناسبی برای انواع فیلمها، بازیها، انیمیشن، مستند، آموزشی، نرمافزار و تمامی محصولات و محتواهای با قابلیت عرضه در فضای مجازی، باشد تا بهراحتی بتوانند درآمد غیر ریالی نیز داشته باشند. بههرحال این موقعیت، ظرفیتی است که باهمت بخش خصوصی راهاندازی شده و میتواند در اختیار سینمای پرافتخار ایران و مدیران و هنرمندان فعال در عرصه محصولات صوتی و تصویری باشد.
او در پاسخ به اینکه مخاطبان داخلی چگونه میتوانند، فیلم را ببیند گفت: در داخل باهدف تقویت ساختارهای موجود، مذاکره با شرکتهای داخلی فعال در زمینه وی او دی برای توزیع همزمان داخلی فیلم «رستاخیز» در حال انجام است که بهزودی نتایج آن نیز اعلام میگردد.
تقی علیقلی زاده در بخش پایانی این مصاحبه گفت: فیلم از ۱۶ اسفندماه همزمان با تولد حضرت ابوالفضل (ع) به سه زبان عربی، فرانسه، فارسی و ۱۰ زبان رایج دنیا بهصورت زیرنویس با تایم دو ساعت در پلتفرم حلال چنل، به آدرس اینترنتی www.halalchanel.comو پلتفرمهای داخلی توزیع میشود.
تهیهکننده «رستاخیز» همچنین از مدیران فرهنگی کشور درخواست کرد؛ باتوجهبه رویکرد عمومی دولت جدید مبنی بر رفع موانع از مسیر طراحی و تولید و عرضه اینگونه آثار، برای جبران بخشی از صدمات وارده به سازندگان فیلم سینمایی «رستاخیز» و همراهی با دوستداران این فیلم؛ و باتوجهبه اینکه تاریخ شروع فعالیت این پلتفرم در ۱۶ اسفندماه ۱۴۰۰ است، ترتیبی اتخاذ نمایند که فیلم سینمایی «رستاخیز» همزمان باعرضه در پلتفرمها، بهعنوان یکی از فیلمهای اکران شروع سال جدید، در سینماها هم امکان نمایش داشته باشد. خاطرنشان میکنم که این فیلم با قطع اسکوپ، از بهترین کیفیت تصویری و صوتی موجود در جهان بهرهمند است و بهدرستی شایسته نمایش در سالنهای سینما است.
فیلم سینمایی «رستاخیز» که در سال ۹۱ ساخته شد و ۱۰ سال ساخت آن طول کشید درباره حماسه عاشورا است.
احمدرضا درویش فیلمش در سی و دومین جشنواره فجر ۹ جایزه از جمله بهترین فیلم و کارگردانی را گرفت و پس از رونمایی در جشنواره فیلم فجر سال ۹۲، تابستان دو سال بعد در سینماها اکران شد؛ اما نمایش عمومی این فیلم به یک روز هم نرسید و فیلم با دستور وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی (علی جنتی) بهخاطر آنچه «نظر مخالف بعضی از مراجع عظام» عنوان میشد، از پرده سینماها پایین کشیده شد. علت این مخالفها و تصمیم به توقف اکران فیلم که عملاً به توقیف آن منجر شد، به نمایش چهره حضرت ابوالفضل (ع) مربوط میشد و بعد از پیگیریهای فراوان تنها راهحل، پوشاندن چهره بازیگر این نقش با هاله نور بود؛ راه حلی که سازندگان فیلم نپذیرفتند.