در سلامسینما جستجو کنید
به گزارش سلام سینما، ابراهیم ایرج زاد، کارگردان فیلم سینمایی «عنکبوت»، نسبت به روند تولید فیلم «عنکبوت مقدس» اعتراض کرد.
فیلم سینمایی «عنکبوت» اثر ابراهیم ایرجزاد به نویسندگی اکتای براهنی و تهیهکنندگی جواد نوروزبیگی محصول سال ۱۳۹۸ است و چندی پیش روی پرده سینما بود.
«عنکبوت مقدس» اثر علی عباسی این روزها در هفتادوپنجمین جشنواره فیلم کن حضور دارد.
ابراهیم ایرجزاد، در پی صحبتهای علی عباسی در نشست خبری فیلمش در کن ۲۰۲۲، با انتشار پستی در صفحهی شخصی خود در اینستاگرام عنوان کرد:
"آقای علی عباسی!
ای کاش بهشون میگفتی که داشتی سعی می کردی با دلار خرج کردن و دور زدن قانون و با یه فیلمنامه بدون صحنههای اصلی (طبق گفته خود شما در همین کنفرانس) پروانه ساخت بگیری و بعدش فیلم خودتو بسازی و از ایران بری و چون ایران زندگی نمیکنی و قصد زندگی هم نداری برات مهم نبود بعدش چی میشه...
ای کاش بهشون میگفتی تاریخ ثبت فیلمنامهت ۱۳۹۷/۱۱/۰۳ (شب بلند، نام اول فیلم عنکبوت مقدس) در بانک فیلمنامه اختلاف چند ماهه داره با تاریخ ثبت فیلم من ابراهیم ایرج زاد ۱۳۹۷/۰۶/۰۴ (اتاق شرعی، نام اول فیلم عنکبوت).
ای کاش بهشون میگفتی توی ایران اولویت برای ساخت فیلم از یک سوژه واقعی با تاریخ ثبت فیلمنامه و تاریخ درخواست پروانه ساخت است.
و شما و رفقات پشت سر من راه افتاده بودین تا من و مسیر قانونی الزامی در حال سپری شدن توسط منو دور بزنین!
ای کاش بهشون میگفتی قانون ایران! قانون پروانه ساخت گرفتن در ایران! قانون ارائه نسخه کامل و صحیح فیلمنامه در ایران است که باعث میشه یه فیلمساز گاهی چند سال برای ساخت فیلمش صبر کنه ولی این دلیل نمیشه یکی مثل تو با دلار خرج کردن و زرنگ بازی بخواد قانون رو دور بزنه و خارج از خط حق و ناحق کنه
بله همکار عزیز شما میخواستی با دلار خرج کردن خارج از نوبت سوژه رو بسازی و فرار کنی و به ریش من و همه زحمتای من بخندی اما نتونستی اینکارو بکنی چون من جلوتر اقدام کرده بودم پس ناچار شدی از ایران بری ترکیه و بعد اردن چون اینجا هرچقدر بی قانون باشه اونقدری نیست که بتونی حق فیلمساز داخل ایران رو که با پول بخش خصوصی و بسیار ناچیز فیلم میسازه و قرار نیست از ایران با فیلمش فرار کنه، بخوری!
حتما یادت هست بهت زنگ زدم گفتم منم زرنگ بازی بلدم، مشهد رفتن و یواشکی این سوژه رو کار کردن برای من که بچه مشهدم مثل آب خوردن بود ولی چون نمیخواستم و نمیخوام از ایران برم تن دادم به قانون پس نوبت رو رعایت کن... اما دلارای بیشتری ریختی روی میز بعضی ها...
ای کاش بهشون میگفتی غیر قانونی و از طریق رفقات فیلم منو دیدی و بعد فیلم «عنکبوت مقدس» رو ساختی از دکوپاژت و طراحی پوسترت تا اسم فیلمت همه جا پاتو روی ردپای من گذاشتی...
و آخر اینکه در بانک فیلمنامه و در سازمان سینمایی اسناد موجود است که این آقا اصلا و چطور داشت عمل میکرد و با چه کسانی لابی کرده بود تا قانون رو دور بزنه... و چطور بر علیه من و فیلمم توی اروپا شانتاژ درست کرد و این صندلی که روش نشسته رو دزدید از من، فیلمم و همه عواملم.
داستان خیلی مفصله اما در این مجال نگنجد ..."
به نقل از ایسنا، کارگردان فیلم «عنکبوت» میگوید: در حالی که کشورهای پیشرو در قانون کپی رایت سختگیری زیادی در حفظ اطلاعات آثار هنری خود دارند، به دور از انصاف و عدالت است که فیلمسازان ایرانی پیش از ساخت یک فیلم مجبورند همه اطلاعات خود را کامل ارائه کنند و تازه بعد نظارهگر نمایش آثاری مشابه در خارج از کشور و بدون مجوز باشند.
او ضمن تاکید براینکه حرفش بر سر این نیست که چون او درباره این موضوع کار کرده کسی دیگر نباید کار کند، بیان کرد: اتفاقهایی در این ماجرا پیش آمده که نمیتوان به سادگی از کنارشان عبور کرد، مثلا عجیب است که ۲۰ سال پس از ماجرای سعید حنایی من تصمیم بگیرم فیلم بسازم و ناگهان شش ماه بعد یک نفر دیگر هم دقیقا روی همین موضوع کار کند.
من در سال ۹۷ به استناد تاریخ ثبت در بانک فیلمنامه درگیر ساخت فیلم «عنکبوت» شدم و منتظر پروانه ساخت بودم. بعد از چند ماه شنیدم یک نفر از دانمارک آمده و روی این قصه مشغول کار است و بخش عجیب این بود که شنیدم از ساخت فیلم توسط من هم آگاه است.
او خاطرنشان کرد: در تماسی با او صحبت کردم و گفتم که شیوه کار در ایران و اروپا فرق دارد و اینجا باید پروانه ساخت بگیریم و اگر امکان ساخت بدون مجوز بود، من خیلی زودتر فیلم را در مشهد ساخته بودم، اما او معتقد بود که هر دو میتوانیم بسازیم و مشکلی نیست منتها مسئله اینجا بود که من نمیتوانستم به راحتی بسازم، چون باید فیلمنامه را ارائه میکردم و مجوز می گرفتم و طبق قوانین ایران براساس ثبت تاریخ فیلمنامه و پروانه ساخت اولویت تولید با کسی است که زودتر مجوز گرفته و بعد از نمایش آن فیلم، نفر بعدی میتواند اقدام کند.
البته در نهایت من مجبور به شکایت رسمی درباره این موضوع شدم و برخلاف آنچه گفته که وزارت ارشاد اجازه ساخت به او نداده و به فیلمی از ایران مجوز دادند، باید بگویم که در واقع شکایت من مانع شد، ضمن اینکه من با اندیشه و بودجه مستقل خودم فیلم ساختم.
او با این ادعا که دو سال قبل «عنکبوت» در لیست کوتاه جشنواره فیلم کن بود ولی بعد ایمیلی دریافت کرده که «بعد از بحث و گفتگوی طولانی حول محور فیلم عنکبوت در نهایت تصمیم بر این شده که جشنواره هیچ انتخابی از سینمایی ایران نداشته باشد»، گفت: جای فیلم مرا به فیلم دیگری که بعد از «عنکبوت» ساخته شد، دادند و فکر میکنم اگر یکسری پیگیریها را در طول تحقیقاتم برای فیلم انجام نمیدادم، خبر ساخت چنین فیلمی پخش نمیشد و این اتفاقها هم نمیافتاد.
کارگردان «تابستان داغ» که یکسری حذف شدنهای فیلم «عنکبوت» از جشنوارههای اروپایی را اتفاقی نمیداند، ادامه داد: فیلمسازی مثل تارانتینو با همه عظمتش در کشوری مثل آمریکا با همه قدرتی که در بحث کپی رایت دارد، وقتی میخواهد فیلمی را بسازد به دیکاپریو یک نسخه دستنویس میدهد تا همانجا بخواند.
با برد پیت هم همین کار را میکند چون مسئله مراقبت از اطلاعات اینقدر مهم است، اما منِ فیلمساز داخل ایران در همان بدو امر مجبورم مُشتم را باز کنم و به شورای پروانه ساخت، به رسانهها و ... خبر دهم که میخواهم بر روی چه موضوعی کار کنم.
در این میان ممکن است افرادی حق مطلب را سوغاتی از ایران ببرند، آن هم در حالی که خود من در جشنوارههای داخلی ایران هم بلاک میشوم.
به نقل از همشهری آنلاین، ابراهیم ایرجزاد در تکمیل صحبتهای خود عنوان کرد:
آقای عباسی از خارج از ایران آمده بود و می خواست خارج از نوبت و با پرداخت رشوه و دلار خرج کردن قانون را دور بزند و زودتر فیلمی از این سوژه بسازد و آن را ایران ببرد، اما آنچه در اروپا و محافل سینمای خارج از ایران روایت می شود خلاف این واقعیت است.
او طوری دراین باره صحبت کرده که به نظر می رسد از ابتدا قصد ساخت این فیلم را در ایران داشته اما با موانع و مشکل تراشی به او مجوز ندادند و به همین دلیل مجبور شده آن را در کشور دیگری بسازد. این دروغ پردازی باعث ظلم به من و ساخت عنکبوت در ایران است.
کارگردان فیلم سینمایی «عنکبوت» در ادامه بیان کرد: نکته مهم برای من این مظلوم نمایی غیرواقعی است که با آن به دنبال گرفتن امیتاز است.