فرانکنشتاین؛ پایان یک عصر برای گیرمو دل تورو
.jpg?w=1200&q=75)
گیرمو دل تورو، کارگردان آثاری چون «هزارتوی پن» و «شکل آب»، همواره به عنوان فیلمسازی شناخته شده که شیفتگی خاصی به هیولاها دارد. او در کتاب تازهاش با عنوان «فرانکنشتاین: نوشته و کارگردانی گیرمو دل تورو» توضیح داده است که این فیلم نتیجه بیش از سه دهه تجربه و همکاری با گروهی از هنرمندان و صنعتگران است که از کودکی رؤیای ساخت چنین اثری را در ذهن داشته است.
دلتورو تأکید کرده که «فرانکنشتاین» برای او پایان یک جستوجوی شخصی است؛ جستوجویی که از هفتسالگی آغاز شد و اکنون با عشق به هیولاها به نقطه اوج رسیده است. او حتی برخی آثار پیشین خود مانند «کرونوس»، «میمیک»، «بلید ۲» و «پسر جهنمی» را نیز نوعی روایتهای «فرانکنشتاین» دانسته است.
در این پروژه، جیکوب الوردی نقش هیولای فرانکنشتاین را ایفا میکند و دل تورو این تجربه را «بهترین دوران فیلمسازی» خود خوانده است. او در گفتوگویی با ایندیوایر توضیح داد که هنگام فیلمبرداری صحنهای با حضور اسکار آیزاک در نقش ویکتور فرانکنشتاین، احساس کرده است که دورهای از زندگی هنریاش به پایان و زمان تغییر فرا رسیده است.
دل تورو تأکید کرده که قصد ندارد از سینما کنارهگیری کند، بلکه میخواهد مسیر تازهای را تجربه کند؛ مسیری الهامگرفته از سینمای دهه ۷۰ میلادی با رویکردی «خشنتر» و استفاده متفاوت از نور و طراحی صحنه. او خود را «طراح صحنه پنهان» معرفی کرده و گفته است که علاقه دارد در آینده این استعداد را بیشتر به کار گیرد.
فیلم «فرانکنشتاین» اکنون از طریق نتفلیکس در دسترس است و به نظر میرسد آغازگر فصل تازهای در کارنامه یکی از محبوبترین کارگردانان معاصر باشد.