بزرگترین اشتباه استیون اسپیلبرگ در فیلم Close Encounters of the Third Kind چه بود؟

فیلم «برخورد نزدیک از نوع سوم» (Close Encounters of the Third Kind) محصول ۱۹۷۷، پس از موفقیت عظیم «آروارهها» (Jaws)، به اسپیلبرگ آزادی کامل برای ساخت پروژهای شخصی درباره ارتباط انسانها با موجودات فضایی داد. این فیلم با بازی ریچارد دریفوس و موسیقی ماندگار جان ویلیامز، به یکی از آثار کلاسیک علمی-تخیلی تبدیل شد و بیش از ۳۴۰ میلیون دلار فروش جهانی داشت.
اما در سال ۱۹۸۰، اسپیلبرگ تحت فشار کمپانی Columbia Pictures نسخه ویژهای از فیلم را ساخت. استودیو خواستار «نمایش داخل سفینه مادر» بود؛ صحنهای که در نسخه اصلی وجود نداشت. اسپیلبرگ با بازگرداندن دریفوس، صحنهای از فضای داخلی سفینه فیلمبرداری کرد و آن را به پایان فیلم افزود.
این تغییر هرچند جلوههای ویژه چشمگیری داشت، اما به باور اسپیلبرگ، «راز و رمز» فیلم را از بین برد. او بعدها گفت: «هرگز نباید این کار را میکردم. داخل سفینه باید همیشه یک راز باقی میماند.»
در نسخه (Collector’s Edition) سال ۱۹۹۸، اسپیلبرگ این صحنه را حذف کرد و فیلم را به شکل مورد نظر خود بازگرداند. او تأکید کرد که تجربه این اشتباه باعث شد در پروژههای بعدی، بیشتر بر حفظ رمزآلودگی و تخیل مخاطب تمرکز کند.
فیلم «برخورد نزدیک از نوع سوم» همچنان یکی از آثار مهم تاریخ سینماست و اعتراف اسپیلبرگ نشان میدهد حتی بزرگترین کارگردانان نیز گاهی تصمیمهایی میگیرند که بعدها از آن پشیمان میشوند.