راز پروژه فراموششده وینس گیلیگان؛ از ویروس جهشزا تا Pluribus
.jpg?w=1200&q=75)
وینس گیلیگان، خالق (Breaking Bad) و (Better Call Saul)، پیش از آنکه با سریال جدیدش (Pluribus) دوباره به فضای علمی–تخیلی بازگردد، پروژهای داشت که تقریباً از یادها رفته است: پایلوتی به نام (A.M.P.E.D) که در سال ۲۰۰۷ برای شبکه Spike ساخته شد اما هرگز پخش نشد.
گیلیگان که کارنامهاش با نویسندگی در (X-Files) شکل گرفت، در گفتوگویی تازه توضیح داده است که (A.M.P.E.D) یک درام پلیسی با چاشنی وحشت علمی–تخیلی بود؛ داستانی درباره ویروسی که باعث جهشهای ژنتیکی و رفتارهای مخرب در مبتلایان میشد. او این پروژه را با فرانک اسپاتنیتز، دیگر نویسنده باسابقه (X-Files) نوشته بود.
طبق گزارشهای باقیمانده از آن دوران، داستان در مینیاپولیس میگذشت و دو کارآگاه (با بازی لی ترگسن و تونی کران) در مرکز روایت قرار داشتند. ویروس در این سریال باعث تغییر رنگ پوست و چشمها و بروز رفتارهای خشونتآمیز میشد؛ حالتی که گیلیگان آن را «ترکیبی از مایکل مان و X-Files» توصیف کرده است.
این ایده در تضاد کامل با ویروس سریال جدید او، (Pluribus)، است؛ ویروسی که هیچ تغییر فیزیکی ایجاد نمیکند و در عوض مبتلایان را به یک ذهن جمعی سرخوش و مطیع تبدیل میکند. گیلیگان میگوید ایده (Pluribus) از تصور شخصیتی آغاز شد که ناگهان همه با او مهربان میشوند و هر کاری برایش انجام میدهند؛ بدون اینکه او کاری برایش انجام داده باشد.
او ابتدا این شخصیت را مرد تصور کرده بود، اما بعدها برای همکاری دوباره با ری سیهورن (ستاره Better Call Saul)، نقش اصلی را به یک زن تغییر داد. گیلیگان میگوید این تغییر به سریال عمق بیشتری داده و آن را از یک ایده ساده به داستانی درباره قدرت، کنترل و میل به پذیرفتهشدن تبدیل کرده است.
هرچند (A.M.P.E.D) هرگز ساخته نشد، اما مقاله تأکید میکند که این پروژه نشان میدهد گیلیگان همیشه میان درام واقعگرایانه و وحشت علمی–تخیلی در نوسان بوده و (Pluribus) ادامه طبیعی همین مسیر است.