ریان جانسون: Wake Up Dead Man سختترین فیلمنامهام بود
.jpg?w=1200&q=75)
ریان جانسون، نویسنده و کارگردان نامزد اسکار، در گفتوگویی پس از انتشار «بیدار شو مرد مرده» (Wake Up Dead Man) در نتفلیکس، جزئیات تازهای از ساخت سومین قسمت مجموعه «چاقوکشی» (Knives Out) بیان کرد. او این فیلم را «سختترین فیلمنامهای» دانست که تاکنون نوشته و توضیح داد بخش عمدهای از زمان نگارش صرف طراحی ساختار کلی داستان شده است.
جانسون تأکید کرد که برخلاف تصور، نوشتن داستان را نه از جنایت یا معما، بلکه از «ستون فقرات روایی» آغاز میکند؛ یعنی شخصیتها، خواستهها و مسیر تحول آنان. او گفت تنها راه جذب مخاطب، ایجاد پیوند عاطفی با شخصیتهاست و نه صرفاً بازی با سرنخها و معماها.
فیلم جدید با الهام از آثار جان دیکسون کار و حالوهوای گوتیک ادگار آلن پو ساخته شده و بیش از آنکه به آگاتا کریستی نزدیک باشد، به سنت «معمای درِ بسته» وفادار است. داستان در شهری خیالی در ایالت نیویورک میگذرد و فضای کلیسا و جنگلهای تاریک، بستر معمایی تازه را شکل میدهد.
یکی از تفاوتهای مهم این قسمت، غیبت کارآگاه بنوا بلانک (دنیل کریگ) در پرده نخست است؛ تصمیمی که به گفته جانسون برای معرفی شخصیتهای جدید و ایجاد زمینهای درباره «ایمان» و کشمکشهای مذهبی گرفته شد. گروه بازیگران شامل گلن کلوز، جاش برولین، جرمی رنر، کری واشنگتن و اندرو اسکات است؛ ترکیبی که به گفته جانسون، امکان میدهد هر یک از ستارهها مظنون بالقوه باشند.
او همچنین از حذف شخصیتها و صحنههایی خبر داد؛ از جمله دختر نوجوانی برای شخصیت اندرو اسکات که در نسخه نهایی کنار گذاشته شد. جانسون افزود که نسخههای متعددی از پرده اول نوشته و بارها بازنویسی کرده است.
در نهایت، معمای اصلی با قتل در اتاقی بسته در کلیسا شکل میگیرد؛ نمونهای کلاسیک از «جنایت ناممکن» که بلانک باید حل کند. جانسون گفت هدفش بیش از فریب مخاطب، درگیر کردن آنان با داستان و شخصیتها بوده است.