«نبرد پشت نبرد»؛ بازخوانی میراث جنبشهای رادیکال در سینما
.jpg?w=1200&q=75)
فیلم «نبرد پشت نبرد» (One Battle After Another) که در سپتامبر ۲۰۲۵ به نمایش درآمد، اثری سیاسی-درام با چاشنی اکشن است که روایت گروهی انقلابی سابق را دنبال میکند؛ کسانی که پس از سالها زندگی آرام، بار دیگر با تهدیدی تازه به دنیای زیرزمینی بازمیگردند.
پل توماس اندِرسن فیلمنامه را طی دو دهه نوشته و بخشهایی از رمان «واینلند» (Vineland) اثر توماس پینچن (۱۹۹۰) را بهعنوان الهام اولیه برگزیده است. او در گفتوگویی با دیکاپریو اذعان کرده که «واینلند» برای اقتباس بیش از حد دشوار بود و تنها بخشهایی را که با ذهنیتش همخوانی داشت، به داستان جدید منتقل کرده است.
شخصیتها و گروههای فیلم بهطور مستقیم از جنبشهای رادیکال واقعی الهام گرفتهاند. گروه خیالی (French 75) بازتابی از سازمان (Weather Underground) است؛ گروهی انقلابی که در دهه ۷۰ میلادی مسئول ۲۵ بمبگذاری بود و علیه جنگ ویتنام و امپریالیسم آمریکا مبارزه میکرد. دی کاپریو در مصاحبهای تأکید کرده این گروه نمونهای از جوانانی بود که حاضر بودند جان خود را برای باورهایشان به خطر اندازند.
تیانا تیلور نیز برای خلق شخصیت «پرفیدیا» از زندگی و مبارزات «اساتا شکور» عضو ارتش آزادیبخش سیاهان الهام گرفته است. شکور که در دهه ۷۰ بهعنوان چهرهای برجسته در جنبش سیاهان شناخته میشد، پس از محکومیت به قتل و سرقت مسلحانه، در سال ۱۹۷۹ از زندان گریخت و تا زمان مرگش در سپتامبر ۲۰۲۵ در کوبا بهسر برد.
فیلم با بازآفرینی فضای جنبشهای ضدفرهنگ و مقاومت سیاسی، موضوعاتی چون خشونت پلیسی، بیعدالتی نژادی و مداخله دولت را به زبان امروز بازتاب میدهد. رجینا هال در گفتوگویی اشاره کرده که هرچند اندرسون سالها پیش نگارش فیلم را آغاز کرده بود، اما روایت آن بهطرز شگفتانگیزی با مسائل روز همخوانی دارد.
«نبرد پشت نبرد» نه بازسازی تاریخی، بلکه بازتابی سینمایی از میراث جنبشهای رادیکال است؛ اثری که همزمان با سرگرمی، گفتوگویی تازه درباره چرایی تکرار بحرانهای سیاسی و اجتماعی در جهان امروز برمیانگیزد.