از ترس تا جسارت؛ مسیر استودیوی بتزدا در دنیای بازی Fallout

به گفته امیل پاگلیارولو، نویسنده ارشد (Fallout 3)، تیم بتزدا هنگام ساخت این بازی در سال ۲۰۰۸ احساس میکرد باید با نهایت احترام به میراث نسخههای پیشین عمل کند. این نخستین تجربه آنها در توسعه یک عنوان از مجموعه «فالاوت» بود و همین باعث شد نگرانی زیادی درباره واکنش طرفداران وجود داشته باشد. پاگلیارولو توضیح میدهد: «ما صاحب امتیاز بودیم، اما مالکیت خلاقانه یک فرنچایز چیزی متفاوت است. باید مطمئن میشدیم که به ریشهها وفاداریم.»
با وجود این احتیاط، (Fallout) توانست مجموعه را از یک بازی محبوب در میان طرفداران خاص رایانههای شخصی به یک پدیده جهانی تبدیل کند و جایگاه بتسدا را در صنعت بازی تثبیت نماید. موفقیت این عنوان و سپس انتشار (New Vegas) باعث شد استودیو اعتمادبهنفس بیشتری کسب کند.
پاگلیارولو میگوید در زمان ساخت (Fallout 4)، تیم دیگر احساس نمیکرد باید صرفاً به نوستالژی تکیه کند: «وقتی به سراغ Fallout 4 رفتیم، راحتتر بودیم. دیگر لازم نبود بیش از حد محتاط باشیم؛ میتوانستیم چیزهای تازه خلق کنیم.»
این تغییر نگرش، زمینهساز نوآوریهای بیشتر در روایت و طراحی بازی شد و نشان داد بتزدا پس از یک دهه مالکیت، توانسته است فرنچایز را بهطور کامل در اختیار بگیرد و مسیر تازهای برای آن ترسیم کند.