کابوس هالیوود: نبرد نتفلیکس و پارامونت بر سر خرید وارنر برادرز

صنعت سرگرمی آمریکا با یکی از بزرگترین تکانهای تاریخ خود مواجه است؛ استودیوی ۱۰۲ ساله وارنر برادرز، که میراثی از فیلمهای کلاسیک تا فرنچایزهای مدرن چون «بتمن» و «هری پاتر» را در کارنامه دارد، در آستانه فروش قرار گرفته است. دو رقیب اصلی، نتفلیکس و پارامونت اسکایدنس، برای تصاحب این غول سینمایی وارد نبردی سرنوشتساز شدهاند.
بر اساس گزارشها، نتفلیکس قصد دارد بخشهای اصلی شامل استودیو، شبکه HBO و آرشیو عظیم فیلم و سریال را خریداری کند، در حالیکه پارامونت اسکایدنس با حمایت مالی عربستان، امارات، قطر و صندوقی مرتبط با جرد کوشنر، پیشنهاد خصمانهای به ارزش ۱۰۸ میلیارد دلار ارائه داده است. این موضوع نگرانیهایی درباره سانسور و نفوذ سیاسی ایجاد کرده است.
کارکنان و فعالان هالیوود این وضعیت را «فاجعه» و «کابوس» توصیف کردهاند. بسیاری از آنان میان دو انتخاب دشوار ماندهاند: نتفلیکس، که بهعنوان عامل افول سالنهای سینما شناخته میشود، یا پارامونت، که روابط نزدیک با رئیسجمهور ترامپ دارد. در این میان، مدیرعامل وارنر برادرز دیسکاوری، دیوید زاسلاو، بهعنوان «شرور اصلی» معرفی شده است؛ او طی سه سال گذشته با سیاستهای ادغامی و کاهش هزینهها، هزاران شغل را حذف کرده و در حالیکه شرکت بیش از ۱۱ میلیارد دلار زیان داده، ۵۱.۹ میلیون دلار حقوق دریافت کرده است.
این بحران در ادامه رکود تولیدات پس از اعتصابهای همزمان بازیگران و نویسندگان در ۲۰۲۳ رخ میدهد؛ رکودی که هنوز جبران نشده و بسیاری از شرکتهای رسانهای را به ادغام یا تعطیلی کشانده است. در حالیکه برخی کارکنان ترجیح میدهند نتفلیکس مالک جدید باشد، دیگران نگرانند این غول فناوری بیش از پیش سینماها را کنار بزند.
با این حال، نتفلیکس وعده داده است عملیات فعلی وارنر را حفظ کرده و حتی بر اکرانهای سینمایی بیفزاید. نمونهای از این رویکرد، بازسازی ۷۰ میلیون دلاری سالن تاریخی «مصری» در هالیوود توسط نتفلیکس است. اما در نهایت، آینده وارنر برادرز همچنان در هالهای از ابهام قرار دارد و بسیاری بیم دارند که این فروش، ضربهای جبرانناپذیر به قلب هالیوود وارد کند.