جیمز گان: کارگردانی که نزدیک بود سینما را ترک کند
.jpg?w=1200&q=75)
جیمز گان در گفتوگویی تازه در پادکست (Smartless) با اجرای جیسون بیتمن، ویل آرنت و شان هیز، از روزهایی سخن گفت که بهطور جدی آماده بود سینما را ترک کند. او توضیح داد که در سالهای میانی دهه ۲۰۰۰ تا اوایل ۲۰۱۰، پس از شکست تجاری فیلم (Slither) محصول 2006 و استقبال محدود از (Super) محصول 2010، احساس میکرد آثارش در سینما جایگاهی ندارند و مخاطب خود را پیدا نکردهاند.
گان به نمایندگانش گفته بود که دیگر نمیخواهد روی فیلم تمرکز کند، زیرا به باور او «هیچ فیلمی جدی گرفته نمیشود مگر آنکه یک فیلم مارولی یا هالکی باشد». او در آن زمان قراردادی برای ساخت یک پیلوت تلویزیونی امضا کرده بود و معتقد بود فضای خلاقانه واقعی برای نویسندگان و کارگردانان در تلویزیون شکل گرفته است.
اما تماس مارول همهچیز را تغییر داد. انتخاب گان برای کارگردانی «نگهبانان کهکشان» نهتنها مسیر حرفهای او را دگرگون کرد، بلکه یکی از کمطرفدارترین کمیکهای مارول را به یک پدیده جهانی بدل ساخت. موفقیت این فیلم باعث شد او به یکی از چهرههای کلیدی سینمای ابرقهرمانی تبدیل شود.
با وجود این، گان هرگز ارتباط خود را با تلویزیون قطع نکرد. او بعدها خالق سریالهای موفق (Peacemaker) و (Creature Commandos) در HBO Max شد و توانست میان پروژههای بزرگ سینمایی و آثار کوچکتر تلویزیونی تعادل برقرار کند.
امروز، گان بهعنوان مدیرعامل مشترک دیسی استودیوز، مسئول بازسازی کامل دنیای سینمایی دیسی است و پروژههایی چون «سوپرمن: میراث» را هدایت میکند. اعتراف او نشان میدهد که حتی کارگردانان موفق نیز در مسیر حرفهای خود با بحرانهای جدی روبهرو میشوند؛ بحرانهایی که میتوانند آینده آنان را بهکلی تغییر دهند.