گیرمو دل تورو: سینما را باید روی پرده بزرگ دید
.jpg?w=1200&q=75)
گیرمو دل تورو، کارگردان مکزیکی و خالق آثاری چون «شکل آب» (Shape of Water) و «هزارتوی پن» (Pan’s Labyrinth)، در مراسمی در سالن IMAX مؤسسه فیلم بریتانیا در لندن، فیلم جدید خود «فرانکنشتاین» (Frankenstein) را معرفی کرد. این اثر که پس از اکران محدود در سینماها از ۷ نوامبر روی نتفلیکس قرار گرفت، بازآفرینی تازهای از کلاسیک ترسناک جیمز وِیل (۱۹۳۱) است.
دل تورو در این نشست گفت: «هیچ جایگزینی برای دیدن فیلم روی پرده بزرگ وجود ندارد. قصههای پریان و داستانهای ترسناک تمثیلاند؛ آنها چیزهایی را بیان میکنند که نمیتوانیم نام ببریم. قدرت سینما همین است.» او افزود که تماشای فیلم روی تلفن همراه تجربهای ناقص است و تنها سالن سینما میتواند «ایدههای بزرگ» را به شکلی جمعی منتقل کند.
کارگردان همچنین توضیح داد که برای خلق «فرانکنشتاین» همه جزئیات بهصورت دستی ساخته شدهاند؛ از پارچهها و لباسها گرفته تا گلدوزیهای ظریف. او گفت: «ما نمیخواستیم چشمنواز بسازیم، بلکه چیزی میخواستیم که مثل پروتئین برای چشم باشد.»
دل تورو اعتراف کرد که پس از پایان فیلم، احساسی شبیه افسردگی پس از زایمان داشته است: «تمام فیلمهایم تمرینی برای رسیدن به این اثر بودند.» او تأکید کرد که «فرانکنشتاین» نماد کارنامه هنریاش است.
جیکوب الوردی، بازیگر نقش «مخلوق»، نیز در این مراسم گفت که از نوجوانی آرزو داشته چنین نقشی را ایفا کند و همکاری با دلتورو به او انگیزه داده تا تا پایان عمر در سینما بماند.
دل تورو در پایان به پروژه بعدی خود اشاره کرد: بازگشت به انیمیشن استاپموشن، پس از موفقیت «پینوکیو» (Pinocchio) در سال ۲۰۲۲.