تقلب در دستهبندی؛ جنجال تازه اسکار بر سر نقشهای اصلی و مکمل

هر ساله جوایز اسکار با اعتراضهایی همراه است، اما یکی از بحثهای کمتر شناختهشده، «تقلب دستهبندی» است؛ یعنی زمانی که استودیوها بازیگران را در بخشهای نادرست معرفی میکنند تا شانس بیشتری برای کسب جایزه داشته باشند. برخلاف بخش «بهترین فیلم» که نامزدهای زیادی دارد، بخشهای بازیگری تنها پنج نامزد دارند و رقابت شدید است.
در اسکار ۲۰۲۵، کیران کالکین برای فیلم (A Real Pain) و زویی سالدانا برای (Emilia Pérez) جایزه نقش مکمل گرفتند، در حالیکه هر دو در واقع نقشهای اصلی داشتند. استودیوهای سرچلایت و پاته با این اقدام تلاش کردند بازیگران خود را از رقابت سخت بخش نقش اصلی دور کنند.
این روند سابقهای طولانی دارد؛ از فیلم (All About Eve) در ۱۹۵۰ که آن بَکستر با وجود نقش مکمل در بخش بهترین بازیگر زن نامزد شد، تا آنتونی هاپکینز که در ۱۹۹۱ برای نقش کوتاه هانیبال لکتر در «سکوت برهها» جایزه بهترین بازیگر مرد گرفت. نمونههای جدیدتر نیز شامل (The Favourite) در ۲۰۱۸ است؛ جایی که اما استون بهعنوان نقش مکمل معرفی شد و الیویا کولمن در بخش نقش اصلی برنده شد.
منتقدان میگویند این روش، بازیگران را مقصر نمیکند بلکه استودیوها با محاسبات تجاری چنین تصمیمهایی میگیرند. در مواردی مانند لیلی گلداستون در (Killers of the Flower Moon)، تغییر دستهبندی حتی به ضرر بازیگر تمام شد؛ او از بخش مکمل به اصلی منتقل شد و در نهایت جایزه را به اما استون واگذار کرد.
کارشناسان معتقدند تا زمانی که آکادمی قوانین سختگیرانهتری درباره زمان حضور بازیگران روی پرده وضع نکند، این پدیده ادامه خواهد داشت. با این حال، آگاهی مخاطبان از این دستکاریها میتواند نگاه انتقادیتری به روند انتخاب اسکار ایجاد کند.