جستجو در سایت

1404/10/05 18:40
بهرام عظیمی:

بیشتر جوایز معتبر کاریکاتور به ایرانی‌ها رسیده است

بیشتر جوایز معتبر کاریکاتور به ایرانی‌ها رسیده است
بهرام عظیمی با بیان اینکه بیشتر جوایز معتبر کاریکاتور جهان به ایرانی‌ها رسیده است می‌گوید تعداد کارتونیست‌ها و کاریکاتوریست‌های ایران در عرصه بین‌المللی بسیار زیاد است و ایران از لحاظ شرکت‌کننده در تمام جشنواره‌های معتبر جهانی، جایگاه اول تا سوم را دارد.
به گزارش سلام سینما

این کاریکاتوریست با اشاره به جایگاه معتبر کاریکاتور ایران در جهان به ایسنا گفت: کیفیت آثار هنرمندان ایرانی بالا است و اکثر جوایز معتبر دنیا توسط هنرمندان ایرانی کسب شده است. حتی همین الان نیز هر ماه سه یا چهار ایرانی در جشنواره‌های بین‌المللی جزو نفرات اول تا سوم هستند.

عظیمی که عضو شورای اجرایی دوازدهمین دوسالانه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور تهران است با بیان اینکه دوسالانه کاریکاتور تهران تا زمانی که به شکل مرتب برگزار می‌شد، جزو سه جشنواره بزرگ دنیا بود، اظهار کرد: برای هر کاریکاتوریستی در دنیا افتخار بود که اثرش به این رویداد راه می‌یافت و جایزه می‌گرفت. هشت سال وقفه در برپایی دوسالانه، کمی اعتبار آن را پائین آورده اما باز هم جزو پنج جشنواره برتر دنیا است. این رویداد حدود ۳۰ سال قدمت دارد، حضور بهترین داوران، هزینه‌کرد خوب و برپایی بهترین نمایشگاه‌ها در موزه هنرهای معاصر تهران به دوسالانه جایگاه ویژه‌ای داده است.

این کاریکاتوریست ادامه داد: خارجی‌هایی که به عنوان داور و برنده این رویداد به ایران می‌آمدند و می‌دیدند که فضای موزه برای برپایی نمایشگاه انتخاب شده است، شگفت‌زده می‌شدند؛ زیرا مکان برگزاری هیچ جشنواره‌ای در دنیا، بالاتر و باکیفیت‌تر از موزه هنرهای معاصر تهران نیست، حتی جشنواره‌هایی که در ترکیه برپا می‌شوند.

عظیمی خاطرنشان کرد: جایزه بزرگ هشت‌هزار یورویی این رویداد، یکی از جوایز ارزنده دوسالانه تهران است. داوران را از آمریکا، اروپا و آسیا دعوت می‌کنیم که این خودش هزینه‌کرد بالایی دارد، برای آنها کارگاه‌های هنری و سخنرانی برپا می‌کنیم. اختتامیه‌های خوبی داریم. تمام این موارد بر اعتبار دوسالانه کاریکاتور تهران افزوده است.

عضو شورای اجرایی دوسالانه دوازدهم تصریح کرد: زمانی که می‌گوییم جشنواره‌ای بین‌المللی است، یعنی باید تعداد کشورهای شرکت‌کننده زیاد باشد. همچنین مهم است داوران تا چه اندازه شناخته‌شده‌ باشند. نام داوران خارجی ما در دوسالانه تهران افسانه‌ای است. انگار که برای جشنواره‌ای جیمز کامرون و استیون آلن اسپیلبرگ را دعوت کنید. نام داوران دوسالانه نیز در دنیای کارتون و کاریکاتور در این اندازه هستند.

عظیمی با اشاره به اینکه تمام هنرمندان حوزه کارتون و کاریکاتور در دنیا دوسالانه تهران را می‌شناسند، گفت: جایزه گرفتن در این رویداد، اعتبار جهانی دارد. و اگر بیوگرافی هنرمندان مطرح را ببینید، در صورت گرفتن جایزه تهران، آن را در اولویت معرفی خودشان درج می‌دهند.

این طراح کاراکتر به نقش جریان‌سازی دوسالانه کاریکاتور تهران اشاره کرد و افزود: دو اتفاق پس از انقلاب در حوزه کارتون و کاریکاتور ایران افتاد که باعث پرورش نسل طلایی در هنر ایران شد. اول انتشار مجله کیهان کاریکاتور که نسل ما را در زمانی که هیچ راه ارتباطی مانند امروز با هنرمندان خارجی نبود، با جشنواره‌ها، آثار روز و اخبار این حوزه آشنا می‌کرد. تقریبا یکی دو سال بعد از انتشار کیهان کاریکاتور، دوسالانه کاریکاتور تهران شکل گرفت، یک جشنواره معتبر که سبب شد تا هم‌نسلان من آثارشان در کنار هنرمندان خارجی روی دیوار برود.

این هنرمند بیان کرد: کیهان کاریکاتور و دوسالانه تهران باعث شدند که نسل حرفه‌ای در کارتون و کاریکاتور ایران شکل بگیرد. ریشه هر دو نیز به مسعود شجاعی‌طباطبایی و محمدحسین نیرومند بازمی‌گردد. البته در دوسالانه کاریکاتور نام‌های دیگر هم بودند. خود من به عنوان یک کارتونیست مدیون کیهان کاریکاتور و دوسالانه تهران هستم.

عظیمی با اشاره به استفاده از ابزارهای جدید تکنولوژی و فضای دیجیتال در خلق آثار جوان‌ترها گفت: بالاخره دنیا درحال تغییر است. یادم می‌آید زمانی که یک کارتون یا کاریکاتور می‌کشیدم، اگر ایده خوبی بود، ۱۰ نسخه دستی شبیه هم، از آن تولید و به ۱۰ جا پست می‌کردم. تازه مصیبت‌های پست و هزینه‌هایش بماند. اما امروز، یک ایده به ذهن جوان‌ترها می‌رسد، با نرم‌افزار اجرا می‌کنند و با کپی‌پیست کردن آن، تصویر را به هر کجا که می‌خواهند می‌فرستند. بیشتر نمایشگاه‌ها پرینت‌اند و کمتر کار اوریجینال می‌بینیم. این امر به کاریکاتور و کارتون لطمه می‌زند.

عظیمی تصریح کرد: دیدن اثر قلم روی کاغذ، مقوا یا بوم، لذت‌بخش و هنرمندانه است. هنرمندانی را که ۱۰۰درصد دیجیتال کار می‌کنند نسبت به قدیمی‌ترها که آثارشان را با دست اجرا می‌کنند، ضعیف‌تر می‌دانم. نسل امروز با این حرف‌ها موافق نیستند و ما را قدیمی می‌دانند.

این کارتونیست با اشاره به اینکه هوش مصنوعی هم هنرمندان نسل جدید را تنبل کرده، ادامه داد: نسلی که قرار است هنر فردا را آینده‌سازی کند، با استفاده از نرم‌افزارها و هوش مصنوعی در خلق اثر، تنبل شده است. شاید در آینده شکل هنر تغییر کند و حرف‌های امروز من خنده‌دار به نظر بیاید.

عضو شورای اجرایی دوسالانه دوازدهم در مورد فشردگی کار در دبیرخانه گفت: تمام اعضای شورا و دبیرخانه در این کار حرفه‌ای هستند. دوستان از تجربه‌های خود برای اینکه در زمان کم و فشرده چگونه یک جشنواره بین‌المللی را برپا کنند، نهایت استفاده و همکاری را می‌کنند.

عظیمی با اشاره به اینکه بخش جذاب هر جشنواره کارتون و کاریکاتور، بخش چهره است، توضیح داد: عامه مردم کاریکاتور چهره را بیشتر دوست دارند و از دیدن آن لذت می‌برند. نام‌ هنرمندان درجه یک ایرانی را که در بخش چهره معرفی کرده‌ایم، باعث می‌شود هنرمندان برای کشیدن چهره آنها کنجکاو شوند و تحقیق کنند. هدف ارج نهادن دوسالانه دوازدهم به این نام‌ها است.

این هنرمند با اشاره به موضوع عجله در دوسالانه دوازدهم گفت: جایزه بزرگ هشت‌هزار یورویی به نفر اول بخش عجله تعلق می‌گیرد. همچنین برای برپایی دوسالانه هم زمان کافی نداریم و باید عجله کنیم که با موضوع دوسالانه نیز هم‌راستا است. عجله موضوع تکراری نیست، سوژه خاصی است و اگر درست درک بشود، هنرمندان از سراسر دنیا می‌توانند آثار متنوعی خلق کنند.

این هنرمند در پایان گفت: صحبت از این بوده که موزه هنرهای معاصر به عنوان مکان برپایی نمایشگاه نباشد. این موضوع ناراحت‌کننده‌ای است. امیدوارم به دلیل گره خوردن سابقه دوسالانه تهران و موزه به یکدیگر، نمایشگاه دوسالانه در همان موزه برپا شود. خبر خوب این است که قرار شده دوسالانه دوازدهم کاریکاتور به شکل همزمان با تهران در مراکز استانی افتتاح شود. این موضوع به شکل گسترده، در صورت اتفاق، برای اولین بار در سطح جهان شکل می‌گیرد.


ارسال دیدگاه
captcha image: enter the code displayed in the image