چرا Batman Begins کریستوفر نولان بهعنوان یک فیلم مستقل طراحی شد، نه آغاز سهگانه؟

ترجمه اختصاصی سلام سینما – نگار رعنایی: اگرچه مجموعه بتمن کریستوفر نولان امروز بهعنوان «سهگانه شوالیه تاریکی» (Dark Knight Trilogy) شناخته میشود، اما خود نولان میگوید ساخت این فیلمها کاملاً مرحلهبهمرحله شکل گرفته است. او در گفتوگویی با هالیوود ریپورتر در سال ۲۰۱۵ توضیح داد که هنگام قرارداد برای ساخت «بتمن آغاز میکند» (Batman Begins) در سال ۲۰۰۵ «هیچ برنامهای برای چند فیلم» نداشت و تنها برای یک اثر قرارداد امضا کرده بود. نولان افزود هرچند در جلسات خصوصی ایدههای مبهمی برای ادامه کار مطرح شد، اما خودش آنها را رد کرد: «باید همهچیز را در همان یک فیلم میگذاشتیم؛ شاید دیگر چنین فرصتی تکرار نمیشد.»
«بتمن آغاز میکند» تقریباً یک روایت تمامعیار و مستقل است؛ از بحران سمی در نیمه پایانی فیلم تا تصمیم بروس وین (کریستین بیل) برای متوقفکردن قطار شهری—حتی اگر به بهای ویرانی گسترده باشد. تنها نشانهای که راه را برای دنباله باز میگذارد، صحنه پایانی و اشاره کوتاه به کارتی از جوکر است.
این رویکرد با مدلهایی چون سهگانه «مرد عنکبوتی» (Spider – Man) با بازی تام هالند متفاوت است؛ آثاری که از ابتدا با هدف ادامهداربودن طراحی شدند و روابط عاطفی و مراحل رشد شخصیت را به مرور در فیلمهای بعدی گسترش دادند. در مقابل، نولان در همان فیلم اول رابطه بروس با ریچل داوز (کیتی هولمز) را کامل روایت میکند.
او همچنین یادآور شد که در اوایل دهه ۲۰۰۰ موج ساخت سهگانهها فراگیر شده بود؛ از ادامههای «ماتریکس» (The Matrix) گرفته تا دنبالههای اولیه «دزدان دریایی کارائیب» (Pirates of the Caribbean). بسیاری از این نمونهها با نقدهایی درباره قسمت دومِ صرفاً مقدمهساز و قسمت سومِ شلوغ و پیچیده روبهرو شدند؛ مشکلاتی که سهگانه نولان از آنها دور ماند.
نولان بین هر قسمت فاصلهای چندساله قرار داد تا بتواند پروژههای مستقل دیگری مانند «پرستیژ» (The Prestige) و «تلقین» (Inception) را نیز بسازد. همین وقفهها سبب شد هر فیلم حالوهوای جداگانه، ریتم متفاوت و تکامل چشمگیر در سبک کارگردانی داشته باشد؛ روندی که در صورت تولید پیدرپی قابل مشاهده نبود.
به گفته نولان، این فاصلهها و خودداری از طراحی زودهنگام سهگانه، در نهایت باعث شکلگیری مجموعهای منسجم شد: «برای رشد یک فرنچایز باید زمان داشته باشید؛ زمان برای کنار گذاشتن ایدهها، بازگشت به آنها و پیدا کردن چیزی که برای ادامه مسیر درست است.»

دانشآموخته ادبیات انگلیسی و مترجمی با هفت سال تجربه کار. یک سال است در «سلام سینما» به تولید محتوا درباره سینمای جهان مشغولم. همیشه دنبال داستانهای جدید و تجربههای متفاوت در دنیای هنر هستم.